Husbilen Ellen

Husbilen Ellen

tisdag 31 januari 2017

5:2


Någon typ av hög och pampig lilja från gårdagen börjar jag med att visa.

Men det jag tänker skriva om idag är hur en 5:2 dag kan se ut för oss. Jag har fått frågor runt det, så därför kommer det här inlägget till.

Vårt mål  är numera att behålla vår vikt, att varken minska eller öka. Vi gillar bägge att äta gott och mycket, så därför passar det här upplägget oss.


Till min hjälp har jag en liten behändig våg, som jag köpte vid något tillfälle på Lidl för drygt 100 kr,


och dessutom en kaloritabell där kcal framgår för många varor.  Det finns förstås olika kaloritabeller att välja på via nätet. När det står på förpackningen hur många kcal det är per 100 gram, så använder jag den siffran, annars använder jag kaloritabellen och räknar ut kalorierna med hjälp av våg och mobilens kalkylator. De varor som ofta återkommer, som grönsaker, lär man sig snart värdet på.

Måltiderna kan vara en eller två på en 5:2 dag. I början valde vi en mättande måltid mitt på dagen, men numera väljer vi att ha ca 200 kcal var kvar till kvällen.

En 5:2 dag är drycken svart te eller vatten.
Vi börjar dagen med en mugg te och innan tar vi en ½ tsk honung, alltså inte i teet. Honungens nyttigheter försvinner vid 37grader. Vi är övertygade om att lite honung varje morgon håller borta förkylningsbaciller.

Vi slarvar på förmiddagen och dricker var sin kopp kaffe. Vi vill undvika huvudvärk p.g.a. koffeinabstinens. Sen blir det vatten. Är det varmt, ska  man dricka mycket vatten, så inte njurarna tar skada. Gäller förresten för det mesta.
Lunchen innehåller ofta tomater, paprika, gurka och sallad. Tonfisk eller annan fisk, kokt skinka, kalkon eller kyckling med någon/några potatisar som tillbehör. Ofta har vi grekisk yoghurt som sås.
Jag väger alltså varje enhet jag lägger upp på tallriken och räknar ut hur många kcal det blir.

Jag, som kvinna får äta 500 kcal/dag och Lennart, som man, 600 kcal.
På eftermiddagen blir det svart te och vatten. På kvällen gör jag ofta någon buljongsoppa med grönsaker för att hålla värmen. Det är lättare att bli frusen de här dagarna, då vi tar lite av kroppens fettreserv. Omelett kan vara ett alternativ.

Det finns alltså ingen specifik mat man måste äta, det gäller att ha koll på kcal-intaget och äta det man tycker smakar bra och man mår bra av. Annars tror inte jag att man fortsätter. Det ska vara så enkelt som möjligt

Vi försöker röra oss lika mycket de här dagarna som vi gör annars, dvs. vårt mål är 10 000 steg/dag. Då bränner vi förhoppningsvis lite extra kalorier.

Ska man gå ner i vikt får man via BMI och annat räkna ut hur många kcal en 5 dag får innehålla. Det gör alltså inte vi. Försöker ändå ha lite koll på vad som slinker ner. Det ska ju inte bli så att man laddar med extra mat på söndag och onsdag eller äta i kapp på torsdagar.

Jag tror att en allsidig kost är viktig, så vi får i oss av alla mineraler och vitaminer etc. om vi inte lider av någon sjukdom, som begränsar oss.


På morgonen var det mulet, men vid 9-tiden kom solen och vi dröjde med frukost till dess, så vi kunde sitta ute och njuta. Sen tog vi fram Dramaten och gick till San Fernando och Mercadona, där vi handlade.


På hemvägen kunde jag inte motstå den här höga palmen som var så vacker mot den blå himlen!


Väl hemma satte jag en vetebrödsdeg och Lennart fixade bönsallad till lunch. Bullarna fick jäsa i solen under en handduk medan vi åt. De blir inte vackra, då vi inte har något pärlsocker. Vi har provsmakad dem tillsammans med kall mjölk och Lennart lovar att det inte ska bli några kvar.


9 kommentarer:

  1. Jag praktiserar också 5:2 just nu, för vågen har passerat det där strecket jag inte vill överskrida. Det gäller att se upp, för det är lätt att lägga på sig det ena kilot efter det andra.
    Ha det gott i värmen!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vi gick till 6:1 i höstas.
    Jag skall inte gå ner mer och står nu stilla.

    SvaraRadera
  3. Vad gäller 52 dieten så skulle jag aldrig orka med den kan jag säga. Att väga och räkna enligt tabeller - då tappar jag aptiten direkt. Å efter en lång promenad i solskenet på Gran Canaria - att då avstå från en öl, nej, aldrig;-)

    Dääremot gillar jag dina underbara foton med en blå himmel som saknas totalt här. Åsså bullarna - vi gillar inte socker och äter ytterst sällan bullar, men dina är nog de mest tilltalande jag sett på länge. Varför extra socker - det räcker väl med sockret som redan finns i bullarna - tycker jag då som väger 53 kg/1,66 längd. Maken 83 kg/1,96 löngd;-)

    SvaraRadera
  4. Vi ska oxå försöka börja äta lite bättre. Har slarvat lite för länge... Men 5:2 blir det inte. Jag måste äta väldigt regelbundet. Annars får jag migrän...

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig disciplin ni har. Att äta bra mat är ett riktmärke för oss också men att väga o räkna det orkar jag inte längre, gjorde det en gång i tiden när det var aktuellt med Viktväktarna.
    Önskar att vi hade samma blåa himmel i Albufeira, men jag tror det blir regn idag!
    Njut av livet!

    SvaraRadera
  6. Tack för att du delar med dig av er 5:2 har tänkt länge på om det kunde passa oss!

    SvaraRadera
  7. 5:2 eller regelbunden motion. Vet att jag måste motionera mycket för att hålla vikten och mat är gott. Men var och en gör som de vill med mat och motion.

    SvaraRadera
  8. Kul att du berättar om hur ni lägger upp era 2:dagar. Trodde att man bara åt lite grötfrukost och drack te kaffe vatten hela dagen fram till kvällsmiddagen. Det är kanske så att man kan dela upp kalori intaget på flera mål under dagen? Man ska ju inte svimma utan orka vara som vanligt.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Några funderingar på att hålla vikten har jag inte. Tycker att det sköter sig självt. Försöker att gå så mycket jag kan och vet att det är viktigt för mig att ha en stabil vikt.

    SvaraRadera