torsdag 5 januari 2017

Från Las Canteras till Las Palmas

Efter att ha tittat på strandkonsten i Las Canteras i går, promenerade vi ner till centrum av Las Palmas. Det var ca 6 km. Tyvärr spårade inte GPS´n, så ni får inte se sträckningen men väl några av fotona.

Vi passerade det här huset med sin häftiga fasad,

liksom den här vackra graffitin.

Vi följde Calle Pio XII och utefter den gatan såg vi den här växten i en trädgården.

Utefter Calle Pio XII finns många stora vackra villor.

Vi svängde av från gatan och gick upp i Parque Doramas. Högst upp på kullen ligger en kyrka. Fin utsikt därifrån.

Utsikten från den här parken var också fin.

Det fanns mycket varierad bebyggelse, men jag fokuserar på dem jag gillar.

När vi närmade oss det här blå huset, var det dags för lunch och

vi hittade en liten restaurang mitt. Där var bara spanjorer, som gäster och det brukar vara tecken på ett bra matställe. Vi åt först en traditionell soppa med bönor, spenat mm och därefter stekt tonfisk och avslutade med en hemgjord Crème Caramel. Allt smakade jättegott!

Därefter gick vi ner till  Parque del Santelmo. Huset i förgrunden är ett Café.

Vi tittade på ett fantastiskt jullandskap, som var uppbyggt rund ett stort träd.

Skulle det här vara i Sverige, hade det här underbara landskapet inte fått stå orört! Inget skydd över huvud taget finns och ändå får alla små figurer vara i fred!!

I parken fanns en massa tält/stånd med olika hantverk till försäljning. Försäljningen här finns inte på andra marknader, kanske med några få undantag. Här var mycket handgjort med kvalité. De här statyetterna i järn var kul. Jag fastnade förstås för örhängen av glas och ett läderarmband.

Vi fortsatte gågatan Calle Triana.

Jag gjorde ett besök i den här butiken, men hittade inget som jag fastnade för. Jag behöver väl inte skriva att Lennart inte följde med in, utan hittade musiker att lyssna på en bit ner på gatan.

Sista bilden från idag blir fasaden till  det pampiga biblioteket. Därifrån gick vi ini "historiska" stadsdelen och därifrån kommer bilder senare.

WOW! Vilket inlägg och runtvandring i Las Palmas. Det som jag gillar nog mest är den blåa himlen som säkert går hand i hand med minst 20 plusgrader jämfört med 14,6 minusgrader här.

Älskar huset och konstverket, men undrar om din maträtt verkligen föreställer tonfisk. Om ja, så ser den minst sagt lite annorlunda ut;-)

Åven jag försökte förtvivlat hitta nå't roligt på Desigual här hemma för några dagar sedan Precis som du gick jag tomhänt därifrån. Inget Mellandagsfynd här heller.

Dessan sa...

Man blir lite sugen att åka dit när jag ser alla bilder :) Sen att ni har så varmt och skönt ser så härligt ut. Desigual har ju lite speciella kläder o dom verkar ha sina butiker överallt :)) Kram

Är ni i Las Palmas en torsdag och har lite hemlängtan ska ni inte missa Skandinaviska kyrkans ärtsoppa och pannkakor. Både väldigt gott och trevlig atmosfär.

fYack för en mycket trevlig stadspromenad i Las Palmas! Kaktusen som blommade var ev. en Alo Vera, ovanlig i a f. Skönt att vädret är med er igen!

Det känns som att den den konstnärliga familj ni är, har ritat rätt plats att vara på.
Ha det gott!

Ama de casa sa...

Oj vad fint! Länge sen jag var i Las Palmas, eller på Gran Canaria överhuvudtaget. Borde nog åka dit snart igen... :-)

Hos oss får dom flesta figurerna i krubban stå ifred. Utom bajsande gubben som nån har knyckt år efter år. Nu verkar dom ha gett upp hoppet och sätter inte ut nån bajsande gubbe längre :-)

Ha en fin trettondag!

Husisblogg sa...

Härliga bilder och får ägarna att drömma tillbaka ett knappt år då de njöt av värmen där. Just nu är det verkligen ingen värme hos ägarna, -15,2 imorse. Njut av er värme!

Morgonen var sval men sen kom solen och det var säkert 20 grader varmt i skuggan och betydligt mer i solen. Vi åt stekt tonfisk, väldigt god, men det var mindre bitar. En härlig dag med många intryck och många steg.

Vi har det skönt. Lagom varmt nu. Det var blåsigt och trist med Calima-vindarna över julhelgen.

Det lägger vi på minnet!Kram

En jättehärlig dag med många olika syn- och smakintryck!

En stad vi åker tillbaka till!

Vi trivs bra. Det finns mycket att se och uppleva här!

Las Palmas och Gran Canaria är fint! Vi har inte sett någon bajsande gubbe här, men än är det kanske inte för sent.

Vi har det skönt även om morgnarna är lite svalare. Som lägst har vi haft +15 gr. Vi njuter och har det bra.