fredag 17 mars 2017

Bilutflykt

I måndags hade vi en 5:2- och återhämtningsdag. På tisdag morgon hyrde vi en bil och for kustvägen till Puerto de Mogán.

Där fikade vi innan

vi körde till Mogán. Mycket cyklister på vägen och de har sina egna trafikregler!

Vi svängde av till Veneguera. GPS´n och Lennart tyckte vi skulle kunna ta oss till stranden den här vägen.

Det blev smalare och gropigare ju längre vi åkte. Här vände vi och körde upp till byn igen.

Vi fick se många bananodlingar! "Den här vyn hade vi ju inte fått se om vi inte åkt här", som Lennart sa. Vi klarade att par möten, fast jag trodde något annat!

Åter vid byn parkerade vi och tog tillfället i akt att äta lunch. Hit kom folk med buss, som skulle vandra åt olika håll. Några hade redan vandrat och blev hämtade härifrån efter lunchen.

Vi åt god tapas,

innan vi tittade närmare på blommande akacior. Det är inte alls mimosa, även om blomsterhandeln kallar den så. Mimosan har parställda blad, som drar ihop sig, när man rör vid dem. Den finns massor med olika sorters akacior.

Vi fortsatte västerut och

svängde sen ner mot Tasarte.

Även här fanns en del bananodlingar efter vägen på väg ner till den steniga stranden. Där fanns en liten restaurang. Vi var sugna på glass, men utbudet var lika med noll.

Där såg vi det här trädet som började blomma.

Verkar ska bli lila blommor. Vad jag kan minnas, så har jag inte sett sådana blommor tidigare.

Det var några få soldyrkare på stranden åt andra hållet.

Vi vände åter till väg GC 200 och fortsatte uppför och västerut.

Här har vi kört genom Aldea de San Nicolas och är på väg uppför berget på andra sidan orten och tittar ner på den nya vägen, som håller på att byggas och ser också alla odlingar under plasttält.

När vi åkte till Playa de la Aldea under december, var vägen avstängd, men nu kan man åka till en utsiktsplats. Då hade det rasat. Nu har man lagat en del, men fortfarande rasar det stenar.

Hit men inte längre kom vi.

Utsikten var bedårande!

Här på Mirador de Balcón blåste det friska vindar!

Vi vände och åkte ner till Playa de la Aldea. Där höll man på att återställa stranden och kajkanten, som var trasiga när vi var här i november -16. Mycket stora och små stenar, som de lägger ut här.

Efter en stärkande kopp kaffe och våffla med glass och grädde,

for vi tillbaka på GC 200. Här ska vi uppåt igen. Nu är inte kullarna så gröna som i december. Många blommar, så det går mer i ljusa gulgröna toner.

Mäktiga vyer är det!
 Efter Mogán blev det motorväg tillbaka till Maspalomas.

härliga bilder från en givande förd förmosar jag

Margaretha Lillvik sa...

Så många fina bilder. Kul att ni gör utflykter lite då och då. Saknar ni inte husbilen?

Helt underbara bilder från den västra sidan av Gran Canaria. Känner igen många vyer och tycker att Puerto de Mogán är en av de vackraste platserna på Gran Canaria. Åsså minns jag Tasarte och en restaurang där som hade en speciell fisk som specialitet. Minns inte vad firren hette, men himla god var den:-)

Tur att ni inte hade husbilen på den smala vägen! Fina ställen ni kom till.

Dessan sa...

Men så vackert och vilken tur att ni inte hade husbilen där i början på 5:e bilden...huvvva så hemskt att köra där med lilla bilen bara tyckte jag, tur ni inte hade husbilen. Kram

Det var en trevlig utflykt, förutom den knaggliga vägen, där vi vände!

Tack! Kul med lite avbrott i vardagen. Finns massor av fina ställen här. Har inte saknat Ellen hitintills, men nu när det börjar bli vårbilder hemma, så känns det som det börjar bli dags igen.

Nog finns det massor med vackra platser. Puerto de Mogán är vacker, men i turistigaste laget. Vi stannade aldrig i byn Tasarte utan fortsatte ner till stranden. En fin ort är Puerta de la Aldea.

Ibland är det bra med en liten bil. Å andra sidan kanske vi inte kört där över huvud taget med Ellen. Var vackert i omgivningarna.

Absolut bra med en liten bil ibland!