lördag 25 mars 2017

Botaniska trädgården i Maspalomas


På återvägen från San Agustin i går gick jag in på botaniska trädgården. Det hade mulnat på hemvägen och jag var sugen att se om det fanns några gula och röda växter. De tycker jag är svåra att fota i solljus.
Det är många höga träd och palmer i botaniska trädgården. Trädet ovan hade stora blad och knotiga frukter. Växten är Noni, Morinda citrifolia, ett fruktträd som tillhör familjen måreväxter.


En buske med vita blommor, som jag inte heller hittande någon skylt till. Blommorna påminner i formen om ärtblommor, men det är det inte. Det är en vit Wisteria - blåregn.


Det här är en vanlig marktäckare, men vacker i färg och form.


De här blommorna är också vanliga både här och i Spanien för övrigt. Hittade ingen namnskylt till de här heller, men är fina då de ändrar färg varefter de åldras.


Det här var en lilja med vackert "ansikte".


Flaskborstblomman är intensivt röd nu och trädet har massor med blommor!


En säregen gulorange blommande buske. Blommorna påminner lite grann om en orkidé i miniatyr.


Blommorna lockar fjärilar, så de blev motiv på många kort.


Det är en Monark fjäril (Danaus plexippus) som tillhör praktfjärilarna. Visst är den vacker?


Palmerna är höga och just nu bär de många stora bärklasar. Det här är en Sabal Umbraculifera, Dominikansk palm.


En närbild på en bärklase!


Träden och gräset har bevattnas, så koltrasten letar godsaker.


Nu finns några enstaka blommor, men när jag var här i december 2016 så blommade det massor av gula och rosa blommor.


Nu finns det många frukter som spricker upp.


Det ser ut som frön sitter i en massa bomull. Kanske inte så konstigt för det är ett Gossypium Arboreum, Bommulsträd, som i vanliga fall växer i Indien eller Pakistan. När jag var här i december hittade jag ingen skylt, men väl den här gången.



En vacker liten intensiv blomma, som växer i klasar. 


 Duvbär, Duranta erecta, är en verbenaväxtart med orangea bär.


Mickey Mouse Plant, Ochna Kirkii, var en spännande växt.


Jag avslutar med en röd blomma, som jag fotat en massa gånger utan att den blivit bra, men nu är jag nöjd. 


Det är en mycket taggig växt, som jag fått reda på är Kristi törnekrona, Euphorbia milii, en växtart i familjen törelväxter.
Tack Anki Arvidsson och Maria Andersson för att ni hjälpt mig med växtnamn jag inte kunde!

6 kommentarer:

BP sa...

Flaskborstblomman och fjärilen är mina absoluta favon här. Å vad du kan om blommor - till och med deras latinska namn. Imponerande. Är ingen blommänniska direkt och kan inga namn, men kan njuta av dina fantastiska bilder.

Anki sa...

Oj så många vackra blommor! Fina bilder på dem och på den vackra Monarken! Synd att de inte är mer noggranna med namnskyltar, för det är ju kul att veta vad det är man fotat.
Den sista taggiga växten liknar Kristi törnekrona - en euforbiaväxt som är en ganska vanlig krukväxt här - eller var ... för nu är det många år sen jag såg någon.

Ingrid sa...

Så många vackra blommor du fotograferat! Och så den vackra fjärilen också. Nog är det underbart på Kanariöarna!
Kram, Ingrid

Husbilen-Ellen sa...

Jag kan inte de latinska namnen, de har jag googlat fram.

Husbilen-Ellen sa...

Tack Anki, fick samma förslag på Fb, och visst kommer jag ihåg blomman sen förr, men hade tappat namnet. Kul att lära sig. Hade ingen aning om att det fanns vita blåregn, Wiseria.
Ha dé!

Husbilen-Ellen sa...

Nog finns det mycket att titta på här! Vi gillar verkligen gran Canaria!