fredag 24 mars 2017

Diverse onsdag - fredag


I onsdags förmiddag tog vi det lugnt under parasollet. Senare gick vi upp till San Fernando med en del kläder, som inte skulle med hem. Vi fortsatte ner till affärsgatan, där det kom med en del annat i stället.


I torsdags var det tvätt-dag, men också 5:2-dag, så vi tog det lugnt under parasollet.


På eftermiddagen tog vi en promenad i omgivningen med kameran. Då såg vi att frukterna på den Japanska mispeln hade mognat.


Där man klippt Bouganvillean under vintern, kommer fortfarande nya blommor, annars börjar de vissna.


I dag hade vi en skön förmiddag i solen på altanen. Det slog ut två hibiskusblommor på lilla busken vid entrén.


Efter förmiddagskaffet gick vi till bussen och


åkte med den till San Agustin. Vi kollade runt på köpcentret, men det var inget som lockade.


Vi fortsatte strandpromenaden. Det blåste och vinden var inte varm. När vi kom i skugga önskade jag att jag hade haft med en tröja.


Vi gick till slutet av gångpromenaden. När vi gått ett tag, blev jag riktigt varm och då var det skönt att inte behöva bära på någon tröja. På håll såg flerfamiljshusen här borta fina ut, men när vi kom nära, var de bra slitna. De behöver åtminstone snyggas upp på utsidan.


Vi gick tillbaka till köpcentret, där vi åt lunch. Under tiden vi åt mulnade det och vinden förde  med sig mycket sand, när vi gick mot Playa del Inglés. Utefter vägen fanns ett sandkonstverk, som jag inte dokumenterat tidigare.


Det blåste så mycket sand, att vi gick upp mellan husen och där träffade vi på ett staket där en Doftranka slingrade. Det doftade en stark!


Längre fram fanns staket klädda med olikfärgade Bougainvillea.


När vi kom till Yumbocenter gick vi till Bar L´Italiano", där vi serverades en varsin Irish coffee. Där kan de konsten att servera en riktigt god sådan. Röra runt får man förstås göra själv.


Där uppvaktades jag med en vacker och god jordgubbsblomma.
På hemvägen stannade jag till och fotade blommor i botaniska trädgården. En del blommor och färger går bättre fram, när det är mulet. De blommorna kommer senare.

7 kommentarer:

BP sa...

Kläder som inte skulle med hem... Hoppas innerligt att du inte kasserade dessa absolut coolaste Adidas tights;-)
Härliga bilder och fina blommor. Du är verkligen duktig på att veta vad det är för sort. Jag är totalt hopplös på blommor. Men den där jordgubbsblomman hade till och med jag känt igen;-)

Anki sa...

Då är ni snart på hemväg då... måste kännas lite skönt att komma hem och träffa barn och barnbarn :)
Fina bilder på alla dessa underbara blommor!
Ha det gott!

Ingrid sa...

Så häftig med en doftranka utomhus. Det har jag aldrig sett! Jag har en i vardagsrumsfönstret och förra sommaren blommade den så rikligt och doftade så starkt att jag fick sätta ut den på kvällarna för att kunna sitta och se tv, men innan jag gick och la mig tog jag in den igen. Det kanske var helt onödigt?
Ha det fortsatt gott på den underbara ön!
Kram, Ingrid

Husbilen-Ellen sa...

Nej, Adidas tightsen tillhörde det nyinköpta, men en del annat hamnade i klädinsamlingen. Roligare att ta hem lite nytt och nu måste vi ju ha koll på vikten. Större marginal när vi är ute med Ellen.
Jag uppskattade verkligen jordgubbsblomman! Killarna vet hur de ska få lite extra i dricks!

Husbilen-Ellen sa...

Ja, nästa lördag bär det av hemåt. Visst längtar vi efter de små liven! Fram till dess njuter vi av blommor och omgivningarna här nere!

Husbilen-Ellen sa...

Det var första gången för mig också som jag såg doftranka som slingrade sig i staketet. Den verkar tålig, men här i vinter har vi som lägst haft 13 grader en natt. Om jag ser till cyklamen som vi har på bordet, så vill den absolut ha lite svalare på natten. Hemma lyckas jag inte med dem. Vi har alltför varmt. Vi har haft en hel del avsked sista dagarna, så vi ställer in oss på att komma hem.

Margaretha Lillvik sa...

Blommorna på de här breddgraderna är ju så fantastiska. Vi får njuta av dem som små krukväxter hemma. Doftrankan har jag aldrig sett i "vilt" tillstånd.