torsdag 4 maj 2017

Idhult - Horn - Kisa - Öserbymo -Tranås - Boxholm

Vi snirklade fram på småvägar och något större vägar. Tillsammans blev det ca 150 km.

Vi lämnade Idhult på förmiddagen och for tillbaka till Björkfors, där vi svängde av mot Ryda och Hycklinge. Vägen går genom ett vackert landskap.

Vi såg sjön Åsunden vid Björkfors och följer den på håll.

På många ställen är marken vackert bearbetad, men ännu är inga grödor på gång.

Horn kyrka har ett högt och spetsigt torn.

Vi kör i princip runt Åsunden och passar också på att ta en kaffepaus utefter den.

När vi kom till Kisa fann vi tre husbilsplatser, där det var möjligt att stanna 24 timmar. Koordinaterna dit: N 57° 59' 13,3''  E 15° 38' 24,3''.

Vi fortsatte Ydrevägen och såg en kyrka på håll. Vi svängde in och tittade på Tiderums kyrka, en av landets äldsta och märkligaste träkyrkor. Den uppfördes ursprungligen omkring år 1260 av timmer med mycket kraftiga dimensioner.

En dörr från 1300-talet ledde in till kyrkosalen från vapenhuset.

Altaret såg ut att vara av nyare slag, men tak- och väggmålningarna som tagits fram var från 1300-talet. Kyrkan är värt ett besök.
När vi kom var kyrkan låst, men en mycket trevlig ung  kyrkvaktmästare släppte in och guidade oss.

Även idag va rmånga traktorer i arbete och jorden rök omkring dem. Det behövs regn!

Vid Österbymo körde vi in i samhället. Skulle gärna ha visat Lennart Missionshusets altartavla, som är sydd av Kerstin Zettmar. Tyvärr var missionshuset stängt.

Vi såg ytterligare en gammal BP mack och ett Veteran motor museum, som också var stängt. Vi får återkomma på en sommartur.

På mångaställen är marken fylld av vackra vitsippor.

Vi stannade i Tranås.
När jag lagade lunch knackade det på dörren och där stod Anette Fajersson med bloggen Kors och Tvärs. Vi pratades vid en stund.

Vi tog en promenad runt i Tranås och tittade bland annat på rhododendronblommor,

speedway-skulpturen Ove Fundin och

den glittriga fantasifågeln.

Senare åkte vi ut till Hätte Camping där vi träffade

Anette och Göran. Först satt vi ute i solen, men den dalade så vi flyttade in och fortsatte prata om olika resor. Tiden gick fort i trevligt sällskap. Så kul att träffas. Vi skiljdes åt och for vidare till Boxholm där vi övernattar.

Förutom att allt var stängt så har åtminstone den härligt blåa himlen följt er på er tur. Underbart!

Anki sa...

Härligt vårväder och vackert landskap - helt underbart! Vi hade inte sådan tur vid Tiderums kyrka - vi har varit dit två gånger, men aldrig kommit in... och motormuséet var stängt för oss också. Den parkeringen i Kisa har vi övernattat på - helt OK :)
Kul att träffa bloggvännerna i Tranås :)

Kors och Tvärs sa...

Kyrkan var verkligen vacker. Väldigt trevligt att ses en stund. Ha det fortsatt fint på er resa

Lennart och hans tankar sa...

Trevligt att träffa bloggvänner!

Väldigt vackert o intressant där i vattenlanskapet! Kul o träffa andra husbilsbekanta sådär appropå :-) Vi är riktigt många nu så chansen är stor att möta andra entusiaster numera :-)

Fin tur ni tagit i soliga vårvädret Bra avslut med bloggvänner
Kram och trevlig helg

Många kända platser alldeles i vår närhet. Synd att vi alltid jobbar mitt i veckorna, annars kunde ni kört Ralången runt och stannat till i lilla Aneby också, men det går flera "husbilar" eller tåg, kanske det heter.

Vi hade en riktigt skön dag.

Ibland ska man ha tur och Tiderum kyrka var verkligen sevärd.

Var riktigt kul att träffas. Får se var det blir nästa gång!

Så mysigt att dela erfarenheter med varandra.

Det finns många fina platser i södra Östergötland. Alltid kul att träffa nya vänner, som man nästan känner via bloggen.

Bra väder och fina vyer liksom trevligt att träffa Anette o Göran.

Vem vet, kanske står vi där och knackar på hos Torebrings!