måndag 8 maj 2017

Senaste dagarna


I lördags började körsbärsblommorna blomma nedanför huset. Det surrade lite insekter.


Till lunch gjorde jag en ungersk korvlåda, på goda korvar, som jag fick av Iren när jag träffade henne i Finspång förra veckan. För övrigt hade vi en stilla lördag.


I söndags for vi till Finspång. Där växte vackra Kungsängsliljor i rabatten.


Vi firade Noelles 6-årsdag lite i förväg, tillsammans med andra släktingar. Det blev många legopaket.


Mamma Anna hade gjort en fin rosa tårta dagen till ära! 6 tårtljus var tända medan vi sjöng för Noelle. Sen blåstes de ut innan vi alla lät oss väl smaka.


Jag glömde kvar min handväska i Finspång, men idag fick jag tillbaka den när Anna och barnen kom in till Norrköping för att handla. Jag mötte dem och var med under tiden det skulle provas skor.

9 kommentarer:

BP sa...

Vilket konstverk - tårtan alltså:-)
Min man älskar korvar - så den ungerska korvlådan skulle passa honom perfekt!

Anki sa...

Härliga dagar när våren var på besök :) Så fin tårta och tänk så stor hon blivit Noelle!
Ungersk korvlåda - kanske skulle man kunna få receptet ?! Ser såå gott ut!

Dessan sa...

Ser att ni också varit på kalas..som vi. Härligt få fira barnbarnen. Kram

JoY sa...

Naturen ligger lite före hos er än här, visserligen knoppar i träden men inte slagit ut ännu. Minusgrader på nätterna och snö/hagel var dag.
Kraam

Husbilen-Ellen sa...

Åren går snabbt. Svårt hänga med, men en gullig 6-åring är det!
Ungerska korvlådan är en variant på pytt i panna. Grunden är goda smakrika ungersk korvar. Kokt kall potatis i skivor i en form, korv i skivor, hackad lök, hårdkokta ägg i klyftor och däröver kokbar cremefraiche eller matlagnings-yogurt. Krydda extra med vitlök och stark paprika om korven inte ger smak. In i ugnen ca 30-45 min på 175 grader. Jättegott tillsammans med någon typ av sallad.

Husbilen-Ellen sa...

Tårtan var inte bara vacker utan också god! Vill du testa korvlådan, se nästa kommentar.

Husbilen-Ellen sa...

Visst är det härligt med de små.

Husbilen-Ellen sa...

Det är en vacker tid nu!

Anki sa...

Tusen tack Elisabeth! Har sparat och det ska absolut prövas!
Kram