onsdag 19 juli 2017

Bogla Gård/ställplats - Lyckarp ställplats


I dag har vi återigen åkt en kortare sträcka på både nya och bekanta vägar.


Vi hade frukost och en skön stund i solen innan det var dags med det praktiska bestyret med att tömma och fylla på. I dag kompletterade vi med inköp av stora färska ägg från gårdsbutiken.


Fikapaus blev det vid Nässjöbyns rastplats. Fin plats med många bord. Jag lämnade Lennart där och tog en promenad in på en väg genom golfbanan.


Riktigt fint här. Håller koll på blommor och insekter, men också hur golfarna slår, så det inte kommer någon boll farande.


På ett ställe växte det fina rallarrosor i mängd. Jag koncentrerade mig på en och fick med en fluga som bonus.


Där växte också vackra brudborstar.


Många humlor gillade dem.


Vi gjorde stopp i Eksjö, där jag handlade, men sen körde jag vidare till Lyckarps ställplats. Där fick vi en fin plats i solen. Så ut med stolar och bord och så fixade jag lunchen, som smakade riktigt bra.


Det var inte så många bilar när vi kom, men det har fyllts på varefter. Koordinaterna hit är: N 57° 38' 7,4''   E 15° 5' 54,4''.


Det blev glass och melon i solen och sen gick jag en runda efter en skogsväg ovanför ställplatsen.


Där växte det gått om sommarblommor. Här fick en vädd besök av en getingfluga.


Längre fram passerar jag en hage med fjordhästar. Det är varmt och en fölunge har lagt sig ned och vilar.


Jag passerar en vacker röd timrad stuga.


Utefter vägen finns en del figurer. St Göran och draken med en älg i bakgrunden.


Lite längre fram finns en flock vargar!


Efter en liten backe når jag Ljusboden. Designade kvalitetsljus från egen ateljé säljs här tillsammans med en massa annat konsthantverk tillverkat i trakten.


Motorsågsfigurer liknande dem på vägen hit, finns till salu.


Så klart att jag inte kunde motstå de fina gallerljusen.


På väggen klängde en vacker Clematis.


I en trädgård växte de här gula blommorna, kanske Rubeckior. De lockade humlor!


Så gick jag samma skogsväg tillbaka till ställplatsen. Det var rätt så exakt 1,5 km.


En vacker väg, som jag kan rekommendera!

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så fina bilder från din promenad. Hoppas att Lennarts fot snart är bra så att han kan hålla dig sällskap.
Kram, Ingrid

JoY sa...

Nu har du mycket övning på att köra, med tanke på att ni rullar hit och dit på vägarna.
Fina insekter som du fotat. Tycker att det är väldigt lite humlor bin osv i sommar. Vi har knappt några i våra lavendeltuvor, där det annars brukar vara såå mycket surrande.
Kram

Arne L sa...

Fina vägar i norra Småland. Tror vi stod i samma ruta vid Lyckarp som ni när vi var där förra året. Men nu är vi på sjön några dagar. Ni kollar väl bloggen? Vi ses antagligen på boulefest i Motala!

Anki sa...

Härlig tur ni är ute på! Nässjöbyns rastplats är fin - där har vi övernattat en gång :) Lyckarp är också fint och visst är det en härlig väg att gå till affären med alla ljusen!
Ha det fortsatt gott!

Margaretha Lillvik sa...

Lyckarp har vi också besökt. Fin plats. Där plockade vi kantareller efter den väg du gick. Många fina kort du tagit. Nästa gång får vi ta och besöka Ljusboden.

Matts Torebring sa...

Det var välbekanta bilder från våra bygder och Ann-Charlotte i Ljusboden. Tråkigt att vi har så hektiskt på jobbet nu, för att kunna träffa er. Ni får testa min "vänplats" senare.

Husbilen-Ellen sa...

Vi kommer gärna till vänplatsen, när du/ni får tid.

Husbilen-Ellen sa...

Tack för alla kommentarer. Så kul när ni kommenterar. Hinner inte riktigt med att svara. Mycket att stå i!