torsdag 20 juli 2017

Lyckarp - Ydrefors

I dag blev det återigen bara en kort tur, 53 km, men vi åkte vackra vägar.

Vi tog vara på solen i Lyckarp och kom nog inte iväg därifrån  förrän vid 11-tiden. Det var tur, för det mulnade på.
Lennart tyckte att jag skulle testa mindre vägar och det blev det idag. Vi såg typiska småländska stenrösen.

Vi hann se mycket, för vägen var smal och krokig, så det gick sakta.

Här till och med stannade jag så Lennart kunde fota kor och kalvar.
Jag mötte 8 personbilar och en husbil på vägen. 1 personbil var svenskregistrerad, resten var tyskregistrerade. Synd att de bara är här på sommaren.

Strax innanför gränsen till Östergötland ligger Ydrefors och där svängde vi ner till samhällsföreningen. De har servering, som är öppen 1.5 - 1.9, men också camping/ställplats och badplats. Koordinaterna hit är: N 57° 47' 41,5''  E 15° 32' 25''.

Här backade jag in Ellen. Vi omslöts av blomdoft. Vi betalar 100 kr/ natt. Finns servicehus med toaletter och dusch samt latrintömning.

Vi har följt Stångåns begynnelse en bit. Det här sjösystemet med bland annat Brosjön ingår i Stångåns tillflöde.

Vid stigen vid sjökanten växte lummer, som är fridlyst. Förr smyckades husen med lummer, som höll sig grön även sen den torkat.

Fotade en vitfläckig guldvinge. Blev suddig. Glömde kameran hemma, så fotona är tagna med mobilen. Svårt få skärpan där jag vill. Har inte lyckats fånga någon sån här fjäril tidigare, så den får vara med ändå. Den och myggan fanns på varsin rölleka.

På eftermiddagen blev det Margareta-kaffe med en liten mandeltårtbit, så 5:2 dagen sprack, men vad gör det.

Vid 19-tiden mullrade det och ett gäng motorcyklister kom, de flesta med äldre motorcyklar. Lennart kom snabbt iväg med kryckorna, för att titta och jag efter för att fotografera!

Visst är de fina!

En gammal Husqvarna får avsluta kavalkaden. Knuttarna gick in till serveringen och vi hängde efter.

Det blev en varsin räkmacka för vår del.

Måste säga att jag är impad!!! Det är alltså du som rattar Ellen. Har då aldrig sett en tjej bakom ratten av en husbil. Det är alltid killar som kör. Eloge!!!

Å tänk att Lennart fick upp tempot för att kolla motorcyklarna som var otroligt läckra!

Anki sa...

Ydrefors camping - det är en fin liten camping där vi också varit ett par gånger :)
Kul med motorcyklarna ... härliga småvägar helt i vår smak!
Själva åkte vi hemifrån igår - är på väg norrut och har nu hunnit till södra Dalarna, ca 25 mil hemifrån.
Ler lite åt BP:s kommentar - vi är i alla fall två tjejer som kör, för jag kör också :)
Ha det gott!

Härliga platser ni hittar, precis som MC folket brukar göra. Jan blev helt lyrisk då han fick se den gamla Huskvarna MC. Den modellen har vi endast sett på museet tidigare. Både Jan o sonen har ju alltid varit trogna HVA då dom tävlat MX, utom sista året då sonen kompletterat med Suzuki (smittades av något på California resan ;-)

FREEDOMtravel sa...

Jag är ju oxå impad av att du kör! Nu tycker jag inte egentligen att det borde vara skillnad mellan kvinnor och män men själv har jag inte ens körkort. (Försökte ta en gång men det låg inte för mig haha)

Verkligen fina platser ni hittar fram till. Du är en hejare på att köra o ta er fram överallt. "Tjejer kan" eller hur. Det märkte jag när vårat annex skulle in till verkstan för ngn vecka sedan och Jakob spelade golftävling. Inte kan man avboka tiden Nej sagt o gjort jag rattade iväg ensam m bilen. Det jag gruvade mig för, var att backa in genom grindhålet hemma. Inga problem, gissa jag kände mig stolt o nöjd Tjejer Kan Visst 👍
Kram till er båda

Så fint det ser ut i Ydrefors. Den där lummern var intressant - den tror jag mig aldrig ha sett förut. Och likadant med fjärilen - det var en ny bekantskap.
Ha en fin helg!

Visst behöver bägge kunna köra. Jag har bara kört kortare sträckor efter min axeloperation och jag klarar fortfarande inte längre sträckor. Men som alltid ger träning färdighet.
Motorcyklarna var kul att titta på! Fanns flera pärlor där.

Jättetrevligt ställe, som vi återkommer till. Visst behöver vi kunna köra, annars skulle vi ju få sitta hemma! Tycker jag ser fler kvinnor köra nu, än för några år sen.

Det är kul med de gamla motorcyklarna. De här var väldigt fint underhållna!

Det gäller hänga i och träna, annars hade vi ju fått hålla oss hemma.

Så klart vi kan. Visst känner vi oss stärkta och glada när det går bra!

Kul med nya erfarenheter. Du bjuder på så mycket hos dig, så det är kul att kunna ge något tillbaka.