Husbilen Ellen

Husbilen Ellen

lördag 19 maj 2018

Kärlekens Trädgård del 2


När Karola Messner öppnar dörren, kom vi in till annat än blommors och växters skönhet. En växt fanns i centrum, nämligen lind, som är materialet i detta otroliga snideri! Bilderna är utskurna/formade ur en enda trädstam med hjälp av skölp, rak mejsel, kniv och trähammare. Till sist handslipning med sandpapper, men ingen annan behandling.


Nedersta delen av trädet, men upp och ned. Alla hästar och människor har sitt uttryck!


Ett otroligt arbete!
Jag citerar Karola Messner från vad som hon skrivit på Svenska konstnärer
Evolutionen beskriver samverkan mellan de olika livsformerna och miljön. Kunskap om Evolutionen hjälper oss därför att sätta det vi är, gör och har gjort i ett större sammanhang. En konst som också för samman det stora med det lilla: Att var en av oss har del i världsskeendet, genom våra behov, känslor, sätt att tänka, att varje liten handling tillsammans med miljarder andra ändrar världen, därmed våra egna förutsättningar och framtid.

Det går igen i hennes konst! Karolas bilder väcker mycket känslor och tankar.



Vi fortsätter vidare ut i blomsterhavet.


Rhododendron i olika färger och storlekar växer fint i upphöjda bäddar under tallarna. Katedralen i trädgården.


En stig leder ner


till vattnet. Här finns det också en bänk att sätta sig på för lite kontemplation eller bara ögonfröjd. Vi gick vidare in bland träden, för vindarna var kalla.


Solen kom fram och vilken skillnad det blev! Här var buskarna knoppiga.


En annan art lyste förföriskt!


Skulpturen "Handledare" från ett annat håll.


När vi kom åter till ateljén fick den ett besök. Karola Messner har tidigare haft hästar och här har hon återgivit dem fint! Det är mycket rörelse i hennes konst.


En tavla i serien om Konst och Historia: En historia om självbedrägeri.
Tavlorna visar på samma gång hur makten/de bestämmande avbildats genom tiderna och vad som verkligen gjorts och görs.
Ovan den burgundiska kanslern Nicolas Rolin och jungfru Maria (Jan van Eyck ca1435, Louvre)


En av tavlorna började med grottmålningar och andra tavlor speglar olika perioder fram till hur människan vill lägga beslag på rymden.
När Karola berättade om sina tavlor fick vi en historiegenomgång byggd på kända verk, där i alla fall inte jag hade reflekterat tidigare på det här sättet över makten och hur den framställts genom tiderna, även om jag sett många av orginaltavlorna. Det är inte bara nu det finns fake news. Segraren skriver historian.


De här tavlorna väcker många tankar. Efter visningen satt vi utanför ateljén och försåg oss ur kaffekorgen, samtidigt som vi fick del av Karola Messners tankar.
Jag köpte några av hennes böcker. Hon och hennes numera avlidne partner Jan Gillquist skrev en bok om trädgården. Det fanns också böcker om konsten och romaner som Karola skrivit.

 ”Att tänka globalt är att se sig själv i ett större sammanhang:
När vi redan är för många människor, vill vi bli fler, när vi redan har allt, vill vi ha mer. Men vad hjälper det att få mer, när man ändå aldrig får nog?”(Karola Messner)



Så lämnade vi Kärlekens trädgård. Det blev många delade tankar med Hedwig och när jag for vidare hemåt kände jag mig fylld av glädje.

Om du har möjlighet, så gör ett besök i Kärlekens trädgård. Jag lovar att du inte går oberörd därifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar