fredag 22 juni 2018

Torshavn Färöarna - Island

Etapp 7 Torshavn och överfart till Island

I torsdags sken solen och blåsten hade stillnat. Vi tog en promenad in till Torshavn från campingen. Det var inte långt.

Vi tittade framförallt runt i den gamla stadsdelen. Då började det komma lite lätta skyar.

Vi passerade presidentens kontor och finansministeriet.

Vi passerade en butik med vackra folkdräkter och jag var tvungen gå in en sväng och bara njuta av det vackra handarbetet!

Vi tog en kopp kaffe och wienerbröd på en kombinerad bokhandel och café, som var jättemysigt. Sen promenerade vi tillbaka till campingen och fick se det här fåret på håll. Det gillade inte bli störd i sitt ätande, så det nonchalerade mig och mitt försök att få med huvudet lite bättre.

Vi passerade en kulle, som var översållad med orkidéer. När vi gick intill stan såg jag dem inte. Vi ser vad vi har fokus på!

Vi for och tankade diesel, 8,49 DKK och åt innan det var dags att dra sig ner till hamnen. Incheckningen började vid tre-tiden och färjan skulle gå 18.00. Färjan var sen, så det dröjde till 19:50 innan vi lämnade hamnen. Då hade vi hunnit installera oss på rummet och ätit vår medhavda middag. Därefter tog jag på mina akupressurarmband och någon timme senare blev de kompletterade med en sjösjuketablett. Sen sov jag gott.

Etapp 8 Island

7.25 lämnade vi rummet och gick ner till baren, där vi fick fönsterbord. Så njöt vi av infarten till Seyðisfjörður, Island. Det blev en del foton, men kvalitén blev si och så genom smutsiga fartygsrutor. Lennart backade ut Ellen från färjan strax efter tio. Det var tätt packat med husbilar och semitrailers, men allt gick förstås bra. Här har vi åkt en bit ifrån och väntar in GPSen och att personbilar och motorcyklister ska komma iväg.

Det dröjde inte länge innan första stoppet. Vi tittade på Gulufoss och bekantade oss också med

Islands nationalblomma. Fjällsippa, Dryas octopetala, är en dvärgbuske som kan bli upp till 10 cm hög. Den såg vi sen på många ställen.

Vägen gick uppåt och snöklädda fjäll fanns nära vägen.

Vi passerade en damm och så fortsatte det uppåt och nedåt på bra vägar.

Här stannade vi för kaffepaus innan vi åkte ner till staden Egilsstaðir.

Även på Island sprider sig lupinerna som ogräs. Hitintills har vi bara sett blålila blommor.

Efter Egilsstaðir fortsatte vi på väg 1, Ringvägen. Vid Jökulsá tog vi lunch. Här har vattnet grävt ner sig djupt under årens gång.

Vid Rjúkandafoss i Jökuldalur  tog vi en promenad upp till forsen, som är 139 meter hög. Ett mäktigt fall! Ser kallt ut, men det är det inte. Det blåser lite, men det var 19 grader varmt. Som mest hade vi 21 grader

Vi svängde in på väg 85 och

senare fortsatte vi väg 919, så vi kom till Burstarfell. Det är ett museum som visar hur en familj, släktled efter släktled, levt på gården sedan 1532. Den som ägde huset 1943 gjorde en överenskommelse med staten, som tog över huset och de sammanbyggda andra byggningarna bakom den här raden. Familjen bodde sen kvar i huset till 1966, då de byggde nytt i närheten. Familjen driver fortfarande lantbruket.

Efter att ha tittat in i de olika rummen, fortsatte vi väg 919. Vackert med det meandrande vattendraget.

Vi har sett många Islandshästar idag och här fick jag också med några på kort.

Vi kom snart fram till orten Vopnafjörður och Lennart styrde till campingen med koordinaterna: N 65° 45' 25,6''  W 14° 49' 37,9''. Vi betalade 3000 ISK för en natt inklusive el.
Här har vi sovit gott och strax fortsätter resan mot nya spännande mål.

Så vacker naturen är och de små husen med grästak är helt förtjusande. Lupiner tycker jag är så fint. Islandshästarna med de snöklädda bergen i bakgrunden är bara så fina.
Ha en fin midsommar! Undrar hur man firar den på Island?

WOW! Vilket inlägg och vilka vyer. Älskar de gräsklädda husen! Snön kan jag vara utan. Så nu är ni på Island, som förlorade mot Nigeria i VM idag. Å vädret på Island verkar vara betydligt bättre än det varit här. Kanske kallare hos er, men åtminstone hade ni en blå himmel att njuta av.

Margaretha Lillvik sa...

Så fina bilder och en spännande resa som ni gör. Ser lite kargt men vackert ut.

Anki sa...

Ser helt fantastiskt ut! Så fin natur ... härliga foton!

FREEDOMtravel sa...

Fina bilder! Jag hade länge ett halsband med en knapp från den färöiska folkdräkten, men den har försvunnit någonstans... Fortsatt trevlig resa!

Det finns mycket vackert att titta på. Du skulle vara överfötjust! Här blommar nu mängder av blålila lupiner. Vackert, men samtidigt kväver de de låga ömtålliga naturliga växterna.

Då har vi haft betydligt varmare än ni. Fast blåsten på Färöarna reducerade temperaturen en hel del!

Här är fint och museet med de sammanbyggda husen var fint. När jag jämför temperaturen med Norrköping, så har vi haft det bättre. Här har varit skönt!

Ja, i många områden vi åkt i har varit riktigt karga och där har heller inte varit många hus. I dalgångarna blir det bördigare. Mycket vackra naturupplevelser.

Tack! Mycket upplevelser är det! En fauna som påminner om norra Norrland.

Dräkterna var otroligt vackra liksom landskapet!