torsdag 14 juni 2018

Varberg - Grenå - Kongsdal


Etapp 3.


Det blev en tidig morgon i Varberg. Redan strax efter 05 började man köra in semitrailers från parkeringen och klockan 06 öppnades insläppet för oss och vi var då först i kön. Det var mulet i Varberg liksom Grenå, men varmt, omkring 22 grader och vind.


Vi körde mot Randers. Fälten var mycket torra och brådmogna,så det vattnades på många ställen.


Vi körde inte så lång stund innan vi såg en glimt av Gammel Estrup Herrgård.Vi bestämde oss för att ta en runda i slottet och omgivningarna. Herrgården, slott tyckte jag, är ett av Danmarks bäst bevarade renässans herrgård. Det har anor sen 1300-talet och sedan 1600-talet var det i släkten Scheels ägo. Det beboddes fram till 1926 och från1930 har det varit museum.


Vi gick över vallgraven och in i slottet. Ett eget kapell fanns i bottenvåningen. Jag gick med en våning upp. Golven var för mig ovanligt målade för att likna marmorgolv eller parkettgolv. Lennart fick sen titta runt på egen hand, medan jag kollade när kvinnor gjorde


vackra buketter från trädgården, som sen sattes ut som dekorationer i rummen.


Det fanns en barockträdgård med


bland annat den här björnen och en mängd blommor.  Det fanns en stor äppelträdgård och köksträdgård.


 Kardon, Cynara Carduncukus, påminde om kronärtskockor.


Vinbären började rodna.


Det fanns många rutor med olika sorter av t.ex. gräslök eller potatis. Det pågick olika forskningsprojekt. Jag tyckte trädgårdsdelen var spännande och


Lennart gillade mer maskinparken genom tiderna. Ferguson är alltid populär! Det här museet hade bondesamhällets utveckling från tidiga hackor, flintyxor och hur järnet förändrade arbetet. Kök genom tiderna fanns också. Bra besök både för vuxna och barn. Danmark och Sverige har mycket av utvecklingen gemensamt.


Visar en gammal traktor till, så barnbarnen får något att titta på. Nördar, som mannen på bild, vet förstås att det här är en Fordson F från 1920. Det fanns mycket att berätta om den, som jag redan har glömt. Kul att se utvecklingen och allra helst den, som jag själv upplevt sedan barn med självbindare, skördetröskor etc.


Jag tyckte det var extra kul med de olika köken fram till nutid, liksom en konditors verk! Har visas den största tårtan.


Det gick åt en hel del ingredienser!


Vi lämnade Gammel Estrup och gick till Ellen. Där åt vi en sen lunch innan vi fortsatte till


Randers. På håll såg jag den vackra hästen utanför konstmuseet, men jag kom inte åt att fotografera den.


På utfarten från Randers såg vi den här fyndiga skapelsen!


Strax norr om Randers började det regnstänka. På någon timme sjönkntemperaturen från 22 grader till 15 grader. Vi hade tänkt stå i småbåtshamnen i Hadsund, men dä tog de inte emot kortbetalning och vi hade inte växel,


så vi fortsatte till "Lustbåtshamnen" i Kongsdal. Regnet upphörde och vi tittade runt på anläggningen.
Koordinaterna hit är: N 56° 41'3,4''  E 10° 4' 12,7''. Här är full service och kostnaden 220 DKK, därav är 50 DKK deposit för ett kort, som man får tillbaka när man lämnar kortet.

15 kommentarer:

BP sa...

Här var det bara synd med vädret om man säger så. Randers har jag faktiskt besökt. Bra, att ni bara åkte genom stan. Ingenting att hurra för om man säger så.

Hade nog följt Lennart och kollat traktorerna;-)

Ja, ja. Vad är det för fel på kontanter. Det frågar jag mig ofta. Men att man inte tar emot kort på en ställ-/campingplats låter konstigt tycker jag.

Dessan sa...

Visst lever vi ett härligt liv nu för tiden. Vi kan ta våra husbilar och åka dit vi vill och titta på det vi vill se på. Jag skulle nog också tittat på maskinparken:-) Jag gillar gamla fordon. Ha det fortsatt bra. Kram

Anki sa...

Härlig början på resan! Skönt att se att ni inte stressar, utan tar er tid till både besök av din mammas kusin Margaretha och att stanna vid intressanta platser! Kul att följa er :)
Ha det bra!

Rolle o Carina sa...

Härligt ställe med gamla fina traktorer som jag gillar! :-)
Även blommor gillar man ju så klart :-)

Trevlig Helg o resa....

Ingrid sa...

Så trevligt det ser ut. Danmark har bara varit genomfartsland för min del, men givetvis skulle man ge även det landet en chans.
Jag såg på tv-vädret igår kväll och det såg ut som om det skulle bli en hel del regn över Jylland. Hoppas att det inte spräcker era reseplaner.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Lennart och hans tankar sa...

Alltid dejli i Danmark!

Husbilen-Ellen sa...

Inget fel på kontanter,men vi hade ingen växel och där fanns ingen som kunde växla. Var smidigare att fara vidare och den ställplatsen var mycket trevligare. Traktorer är kul, men jag är inte hemma på motorer, cylindrar etc. Randers har jag varit i tidigare och tyckte då om stan, men kanske det var för att jag hade en väninna som bodde där. Jag gillade väldigt mycket den stora hästen, som fanns utanför konstmuseet.

Husbilen-Ellen sa...

Visst är det härligt att kunna stanna och titta på olika saker som man får syn på!

Husbilen-Ellen sa...

Jag behöver röra mig en del, så det blir inte så långa etapper. Tror förresten det är bra för alla att ta pausar och se sig omkring.

Husbilen-Ellen sa...

Gamle Estrup Herrgård hade mycket att bjuda på!

Husbilen-Ellen sa...

Jag har varit en hel del i Danmark genom åren och tycker det är ett trevligt och omväxlande landskap. Vi fick lite regn i går kväll och idag har vindarna varit lite kallare men annars fint. Kramar

Matts Torebring sa...

Åka båtfärga skulle jag helst undvika. Nu sist kunde vi inte ens öppna dörren. Jag hade som Lennart valt Massy Ferguson.

Husbilen-Ellen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Husbilen-Ellen sa...

Finns mycket att titta på och fin natur!

Husbilen-Ellen sa...

Alternativen finns inte om det är så vi vill ha husbilen med och det vill vi. Jag är lite skrajsen för sjöresan, men det har mer att göra med att jag lätt blir illamående. Jag vill tro att allt ordnar sig till det bästa.