lördag 7 juli 2018

Akranes - Reykjavik, etapp 21

Etapp 21 är den röda markeringen och den blå hur vi åkt tidigare.

Gårdagskvällen var fantastisk med väldigt blå himmel. Vi gick utefter strandpromenaden och tittade på konst - här "Siren" av Bjarni þór Bjarnason från 2000.

Undrar hur många tusentals islandshästar det finns på ön? Vackraoch nyfika är de!

Vi vaknade med sol i morse, men medan vi höll på med praktiskt styr, så mulnade det igen. Vi for ut till ringvägen och ner genom Hvalfjarðargöng, 5770 meter lång tunneln under vattnet. Vi betalade 1300 ISK för det. Den enda tunnel vi betalat för att åka igenom hitintills.

GPS´n tog oss direkt till campingen ca 4 km från centrum av Reykjavik. Koordinater: N 64° 8' 44,8''  W 21° 52' 38,4'' Vi betalade 5800 ISK inklusive el, dyrast hitintills. Vi parkerade och fikade innan vi gick in mot centrum.

Första stoppet blev vid Höfði-huset, där Reagan och Garbatjov träffades i oktober 1986. Då fanns stora förhoppningar om en bättre värld!

I en rondell i närheten fanns den här konsten, som också är en optisk villa, som jag gillar!

Vi tog oss upp till Hallgrimskirkja,

där vi fick chans att sitta ner och lyssna på en orgelkonsert. Olika organister från olika delar av världen är inbjudna för att spela under sommaren.

Utanför kyrkan blickade  Leifur Eiriksson, som vi kallar Leif Eriksson, ut över nejden. Det var han som reste till Vinland, Amerika runt år 1000.

På platsen nedanför statyn tog vi del av en ordlös föreställning om grupptryck och makt. Högaktuellt i Sverige, liksom här !

Efter både musik och teater behövdes något till livs i form av dryck och mat. Vi prövade ett lokalt säsongsöl, Broðir från Viking bryggeriet. Smakade riktigt gott! Passade bra till torsk, som jag åt och till pizza som Lennart valde.

Sen fortsatte vår vandring bland  kända och okända hus och konstverk.

Fick äntligen skarpt läge på en sångsvan. Det var en ungfågel. Saknades fjädrar på en del vingpennor.

Det rivs en hel del, liksom det byggs nytt i Reykjavik, precis som i andra storstäder. Var fascinerande att se hur grävskopan knipsade ner bitar från huset.

Vi kom förstås till navet med mycket folk, storbildsskärm med fotboll och mycket annat. En lyxkryssare låg i hamnen, så en del människor kom säkert därifrån.

Ett djupt andetag vid den här syrenen gjorde gott!

Så småningom kom vi till "Harpa", konsert- och kongresshuset. Verkligen ett häftigt hus!

Det var storslaget även inifrån!!

Efter det här besöket sökte vi upp lokalbuss nummer 14, som skulle ta oss till campingen. Vi steg på åt fel håll, så vi fick en extra sightseeing runt i staden. Det var skönt komma till Ellen och sträcka ut benen och njuta av en kopp kaffe.
Oxeln fick vi se blomma ytterligare en gång i år!

Unknown sa...

Så fantastiskt Island vi får uppleva

Our Vantastic Travels sa...

Oj vilken annorlunda arkitektur på kyrkan, jämfört med de kyrkor vi brukar se i södra Europa!

Det finns mycket vackert på Island, det visste jag, men efter dina bildreportage känns det som om man skulle ta sig dit på något sätt. Det ser enormt vackert ut!

Väldigt roligt att följa med er på resan. Fint med soliga bilder också. Tänk så mycket vatten som rinner överallt. Är det drickbart så ni kan fylla på Ellen?

Ja, det är ett vackert land, som förstås är ännu vackrare i verkligheten!

Smart gjord. Egentligen är den väldigt smal, men "växer" ut när man går runt rondellen!

Verkligen annorlunda. Associationerna kan gå till en raket, som ska avfyras eller till de många vattenfallen, som gräver fåror i bergen. Dessutom är den hög och placerad på en kulle, tornet är 73 m, så kyrkan syns vida omkring. Den är enkel invändigt, förutom den imponerande och välljudande orgeln!

Finns tillgång till vatten på de flesta orter. Vi fyller på på campingställena. Vet inte hur den geotermiska aktiviteten påverkar vattnets kvalité. En del ställen gör reklam för alla mineraler vattnet innehåller. Kan ju göra underverk på huden, men kanske inte lika bra inuti kroppen. Vet inte, så vi håller oss till kranarna markerade med dricksvatten. Ni skulle trivas här, som är vana med Schweiz, däremot har er bil liksom vår vissa begränsningar. Mycket grusväg, där en fyrhjulig bil behövs.

Det finns otroligt mycket vackert att titta på. Med Reykjavik som bas, kan man ta sig runt på olika dagsutflykter och se en hel del av det med turistanpassade. Till Myvatn går det också turer, men kanske över två dagar. Tror du skulle uppskatta en resa hit. Dessutom skulle du förstå mycket av språket!