onsdag 5 september 2018

Nära och kära


I måndags åkte vi till Finspång och hämtade barnen på fritids och dagis. Hjärtat hamnade i halsgropen innan bägge var nere på backen igen.


Vi fick en skön eftermiddag och kväll i trädgården.


Innan vi åkte hem, plockade vi en bunke med plommon. Smakrika och goda.


I går gjorde jag en tur till Inger i Kolmården. Sent om sidor blev det så äntligen av. Inger fick en serie småtavlor, som jag kan koppla till henne.


Vi fick en underbar dag med fantastisk utsikt över Bråviken från hennes altan.


11-kaffe smakade bra med nybakade källarfranskor med gott pålägg och därtill rån och mazariner, som Inger bakat. Vi njöt länge och väl, samtidigt som vi hade mycket att prata om.


Inger visade mig sitt fina hus, med en prunkande trädgård. Limefrukterna var snart mogna, samtidigt


som det blommar för nya frukter.


Det är ett riktigt äppleår med mängder av Ingrid Marie.


En äpplesort, som jag inte träffar på så ofta längre, är det goda och vackra Åkerö-äpplen.


Höstanemonen lyste fin i solen.


Vi passade också på att ta en promenad i samhället. Ett gammalt lågt päronträd var översållat av stora päron.
I dag har vi fortsatt att njuta av gåvor från Inger. Jag fick med hem goda mazariner till kaffet och till lunch blev det stekt strömming och potatismos. Där retades smaklökarna så pass, att jag inte kunde hejda mig för att fotografera. Stort tack för allting!


På eftermiddagen hämtade vi Wincent på dagis och han fick följa med oss hem. Väl här öppnades Café G med ett extra mellanmål. Glass och banan gav energi och


sen orkade vi med Djäkneparkens lekplats och


lek med bilar och klossar innan det blev kvällsmat.


Innan kvälls-sagan hann morfar Lennart och Wincent se på vuxenleksaker på YouTube. Det var jätte-coolt, att se det uppbyggda landskapet och hur lastbilar och traktorer bland annat hämtade och lämnade sand. Sen en timme tillbaka sover grynet!

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så härliga bilder! Den där på plommonen påminde mig om att jag måste kolla plommonträdet på Stenstugu.
Kram, Ingrid

Sjusoverskan sa...

Mycket och god frukt och underbart med barnbarnen! Våra barnbarn är stora men härligt när man får besök av dem.
Kram Inger

Anki sa...

Härliga bilder från trevliga dagar med barnbarn, väninna och en massa godis! Åkeröäpplen är mitt favoritäpple - synd att de inte är så vanliga ...
Ha de gott!

Husbilen-Ellen sa...

Jag har haft sköna dagar!! Plommonen var goda, men mognaden kom snabbt.

Husbilen-Ellen sa...

Visst är det härligt med den svenska goda frukten, liksom att umgås med nära och kära!

Husbilen-Ellen sa...

Fina dagar. Åkeröäpplen är riktigt goda!

Rolle o Carina sa...

Ser ut som ni haft det trevligt bland ungar,äpplen och fina vyer!

Ha det gott....

Husbilen-Ellen sa...

Det har varit bra!