söndag 14 oktober 2018

Långhelg

Nu har vi packat in och satt ihop det senaste från IKEA.Bara en väntan på hantverkare med borrmaskin. Vi har börjat prova de nya prylarna. I fredags bakade jag en rulltårta i ugnen. Rulltårtan fick godkänt.

Vi fick också mail om att poolen ska börja tömmas på vatten på söndag, för reparation under några veckor. Det har inneburit att vi badat lite extra mycket.

Verkligen härligt att ha nära till det svalkande badet.

I fredags kväll promenerade vi till Yumbo center i Playa del Inglés. Det var Gay Pride in Maspalomas,

men det var också Spaniens nationaldag.
Som så ofta när det gäller oss, kommer vi i tidigaste laget för utsvävningar. I väntan fick det bli en öl och några pizzabitar.

Under tiden vi satt på restaurangen mörknade det och en pytteliten månskärva visade sig.

Det mörknade och vi rörde oss lite runt och lyssnade på musiken från scenen en liten stund, innan vi drog oss hemåt.

Vi stannade till vid stora backen och tog en nattbild över Campo International.

Det var bra med en upplyst entré när vi kom hem.

I går följde vi den nya rutinen att torrmoppa golvet med en trekantsmopp. När solen kom fram till vår altan vid 14-tiden, gömde vi oss bakom bambu-chalusierna.

Vid kaffedags kom vännerna Louise och Ralph. Det var för varmt för kaffe, så vi valde en svalkande Cava istället. Det går bra se ut genom chalusierna, men svårare se in.
Ralph och Louise har rest runt på alla Kanariska öar med sin plåtis. Intrycken skriver Ralph ner i en bok, som kommer ut i närtid. Den blir spännande att läsa!
Tiden gick fort när vi delgav varandra reseupplevelser från sommarens resor.

Senare när solen gått ned, blev det middag. Vi lät oss väl smaka av rostad potatis och grönsaker tillsammans med stekta kalkonskivor, chorizo och annan korv. När vi smält lite av maten, blev det glass.
Det här var lite av en första test av köket. Jag kunde konstatera att någon mer avställningsyta behövs. Nu får vi fnura! Tack för en jättetrevlig eftermiddag och kväll!

I dag tog vi sovmorgon. Efter frukost blev det en promenad längs Barranco de Maspalomas till

Parque Del Sur. Vi gick runt i parken och tittade på

myskankor, som börjar se lite slitna ut.

Jag stannade en lång stund vid Jakarandaträden, som blommar vackert.

Vi kollade också in lekplatsen, för kommande besök av barnbarn.

Från lekplatsen var det bara ett fåtal steg till La Terraza. Där blev det förmiddagskaffe, nästan vid lunchtid. Observera att det bara är en sockerkaksbit - å andra sidan var den stor.

På hemvägen passerade vi Faro 2 och Neriumbusken. Nu håller knopparna på att slå ut till vackra blommor!
I dag blev det sen lunch hemma, lasagne.
Siestan närmar sig slutet och badet väntar!

Ser härligt ut att bo så nära poolen. Har ni nära till havet nu när poolen ska stängas ett tag?

Så härligt ni verkar ha det! Jag avundas er lite, men missunnar er gör jag inte, för ni är så kloka som njuter av tillvaron. Man lever bara en gång!

En helt underbar bildkavalkad! Så härligt ni har det i ert nyköpta hus! Härligt!
Barrancon känner jag mycket väl igen. Fast sist jag såg den var den översvämmad och villorna längst ned nästan vid stranden stod under vatten. Så din syn av barrancon är betydligt trevligare:-) Fortsätt och njut!

Rolle o Carina sa...

Lätt att leva det ljuva livet där,vi vet! :-)

Ha det gott.....

Vi har nära och bra till poolen. Till havet har vi nog närmare två km, men det lockar mig inte. Mina muskler vill inte bli så nedkylda, men däremot är det fint att promenera i strandkanten. Bra motion.

Tack Ingrid.Det är lite så vi tänker, att vi får ju inget med oss när vi dör, så det gäller att ta vara på den tid vi har och göra det bästa av den. det här kommer bli ett bra vinternäste.

Ja, vi varvar praktiskt styr med att njuta av dagen. Sista dagarna har det blivit lite mer promenader.

Ja,vi börjar komma in i en vardagsrutin. Praktiskt styr på förmiddagarna då det är svalare och så ta det lugnt mitt på dagen. Så vaknar vi till när solen börjar dala.

Just nu är det inte så avkopplande i det egna , då det är mycket att styra med innan vi får det som vi vill. Mycket har fallit på plats och vi har börjat promenera mer. Jätteskönt. De varma kvällarna är bäst!!