lördag 20 april 2019

Senaste veckan och en glad fortsättning på påsken!


I söndags såg vi förödelsen efter explosionen i en guldsmedsaffär på Gamla Rådstugugatan. Det hade varit en rejäl tryckvåg inifrån butiken och ut i riktning som fotot är taget. Mycket glassplitter och även rutorna i fastigheten bakom oss hade förstörts. Jag blev förstämd när jag såg vad som hänt.


I måndags var himlen blåare och vi tog en promenad över Motala Ström


och ner till Ellen. Hon vill nog, att vi kryar på oss, så det kan bli lite uppfräschning av henne innan premiärturen.


På hemvägen passerade vi Nya Torget och såg att  det var ris-kycklingar i år också!


I onsdags var det bakdag. Jag bakade en matbrödsdeg härom dagen och min högerarm ville inte riktigt rå på den, så vi köpte en hjälpreda. Här testar jag en vetebrödsdeg. Jag ska ju inte äta vete, men Lennart kan tänka sig äta bullar även i fortsättningen.


Enligt honom smakade resultatet bra tillsammans med kall mjölk och senare när de svalnat, till kaffe.


På onsdagskvällen var jag sekreterare på Brf Trasten 10's årsstämma. Som tack fick jag den här fina tulpanbuketten! Jag blev också vald till internrevisor, så nu ska jag gå in i en roll jag aldrig haft tidigare. Det hoppas jag ska fungera med hjälp av tekniken och stöd av avgående internrevisor.


Under en av torsdagens promenader passerade jag Ljura. Visst är det härligt att se vår svenska flagga mot den klarblå himlen!


Vid Ljura såg jag att barackerna för rustning av lägenheterna var nerplockade, efter många års användning där. Undrar vad det ska bli nu?


Så här års tycker jag att maskrosorna lyser riktigt fint, liksom


tusenskönan / bellis.


Nu när värmen kom, har de japanska körsbärsblommorna riktigt exploderat! De här träden har ett skyddat läge och det tackar de för genom denna otrolig blomning.


Visst är de vackra? Bin och andra insekter trivdes bra, men de hade inte ro sitta still, så jag fick med dem på ett foto.


Kastanjeknopparna  kommer också med stormsteg!


I Gamla Yllefabriken har redan inflyttningen börjat. Balkongerna verkar alla vara in mat gården.


Vi gick en runda i Folkparken och på återvägen upptäckte vi en ny lekplats.


Kulisser av kända byggnader från Norrköping, som ger möjligheter att klättra!


Det var full fart på vattnet i Strömmen och pilarna började lysa grönt.
Dagen promenad i hamnen kommer i nästa inlägg.

Ha en riktigt glad fortsättning på påsken!!

6 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Fina bilder har du alltid! Härligt med vårens alla blommor och bin!
Kram och ha en fortsatt trevlig påsk/ Inger

Ingrid sa...

Det var många vackra bilder och nästan vackrast var de fina bullarna. De ser helt perfekta ut!
Ha en skön fortsättning på påskhelgen!
Kram, Ingrid

BP sa...

Vilka härliga bilder från Norrköping! Priset tar såklart körsbärsblomningen och en fantastiskt fina lekplatsen. Den är helt underbar:-)

Duktigt och ambitiöst av dig att bli internrevisor i din brf. Hoppas bara jobbet inte kolliderar med era långa utlandssemestrar.

Ama de casa sa...

Läskigt med explosionen, men i övrigt såg allt underbart fint ut :-)

Ha en härlig annandag!

Dessan sa...

Ni har det fint i Norrköping och vad vackert med körsbärsträden:)

JoY sa...

Föredrar att det är naturen som det "exploderar" i än att det blir husen som exploderar. Otäck händelse.