fredag 3 maj 2019

Vadstena -Sättra


Dagens etapp gick på små vägar från Vadstena till Sättra.
Under natten som gick sjönk termometern till 2 grader, blåsten avtog, men det kom några mindre regnskurar. Vi hade en lugn och skön morgon. Solen kom fram och värmde lite, ca 8-10 grader.


Efter förmiddagsfikat tog vi en nostalgirunda på leksaksmuseet, som ligger väldigt nära ställplatsen.
Den här spisen med tillbehör hade jag. Kastrullerna med innehåll kunde värmas med hjälp av metatabletter. Jag var avundsjuk på min kompis Bosse, som hade en ångmaskin, men jag fick en spisel!


Dockor och vagnar fanns det gott om. Dockan högst upp till vänster påminner om min favorit, sköldpaddsdockan Eva. Dockan kastade jag förra året då celluiden hade kraschat. Däremot finns alla vackra kläder kvar, som mamma och Bosses mamma Britta sydde till henne. Har försökt hitta någon docka i samma storlek, så barnbarnen kunde få leka, men hitintills har jag inte hittat någon.


Lennart hade förstås inga dockor att leka med, men väl några bilar. De var mindre och inte så fina som de här. De här väckte tankarna på bilmuseet i Mulhouse!



En stor järnvägsanläggning fanns. Vi tittade också på nyhängd fotoutställning, som var så fascinerande att jag glömde dokumentera det rummet. Vi kan rekommendera ett besök. Kostnaden var 60 kr/person och då var det ett personligt årskort!


Efter alla väckta minnen gick vi en runda i stan, och ner till Vätterns strand,


besökte klosterkyrkan, som var stängd för oss i går.


Det blev ännu ett foto på en vacker tulpanplantering, innan vi gick till Ellen och åt lunch.


Vi bestämde oss för att fortsätta resan söderut på mindre vägar. Här har den höstsådda rapsen börjat blomma.


Vi passerade fågelsjön Tåkern på håll.


Vi kom in på en riktigt smal men vacker grusväg, innan vi kom till gården Sättra. Vi åkte förbi den och under E4:an tills vi kom till


några dammar. Här i närheten står vi övernatten.


I morgon ska vi vara med om att se en gammal vattendriven ramsåg i drift. Det har jag aldrig gjort tidigare. Gårdssågar fanns när jag var liten, men aldrig någon sån här. Det ska bli spännande!
Koordinaterna till parkeringsplatsen är: N 58° 15' 1,8''  E 14° 49' 3,7''. Parkeringen är liten, så det gäller komma i tid.

3 kommentarer:

BP sa...

Det där leksaksmuseet väckte också ett antal minnen hos mig kan jag säga. Inte så mycket dockorna men väl "köket". Visst kunde man värma soppor i kastrullerna. Inte min grej heller direkt, men idag ett roligt minne.
Hade inga metallbilar när jag var liten, men väl lastbilar snickrade i trä.
Min pappa hade en Märklin modelljärnväg H0 (Lennart borde veta) och just den var min bästa leksak. Min mamma gillade dock inte att den byggdes upp i ett rum som man inte kunde använda på flera veckor;-)

sjusoverskan sa...

Jag var i Vadstena idag på begravning, ingen rolig dag men efteråt åkte jag fram till biblioteket och tittade på en fin knyppelutställning.
Kram Inger

Margaretha Lillvik sa...

Det leksaksmuseet vill jag besöka. Jag hade också en sådan docka och tyvärr så är alla fina kläder borta....var vet jag inte. Så fina landskapsbilder på vackra Sverige.