tisdag 11 juni 2019

Gällivare - Tidnokenttä - Gällivare -Laxforsen


Måndagen och tisdagens etapper.


I går natt regnade det och regnet höll på fram till kl 14,10 på dagen. Vi lämnade campingen efter en skön natts sömn och for till Koskullskulle. Där tittade vi på samhället, som håller på att genomgå en förändring. Dels var det många nya småhus, men det roliga var att se de gamla kulturhusen från Malmberget, som flyttats hit. Det var fint gjort!


Vi fikade vid Kvarnbacken och sen for vi vidare till Tidnokenttä.


När vi kom dit tog vi på regnkläder och gummistövlar och gick till det som var Astrid stuga. Lite var ändrat men det mesta var sig likt. Många glada minnen som välde över mig. Den stora granen framför huset var nedtagen, så det var ljust och fint.


Vi tittade runt bland de andra kända husen, men ingen var hemma. Vi åt lunch i Ellen och så åkte vi tillbaka. Vi hann precis ner till stor vägen, då vi mötte en bil, som svängde upp på vägen därifrån vi kom.  Vid nästa möjliga ställe att vända, gjorde vi så och for tillbaka upp igen.


Det blev ett varmt återseende, tio år sen vi träffades senast, men det kändes som igår! Vi sov över på gårdsplanen och i morse passade jag på att få låna tvättmaskinen. Molnen lättade och solen kom fram, så lakanen fick torka på en lina mellan Ellen och uthuset. Vilken härlig ren doft, när vi bäddade med dem!



De foton jag tog idag blev helt annorlunda än de jag tog i går, även om motivet var detsamma.


Dagens lunch var otroligt god. Vi blev bjudna på renskav på suovas (lättrökt renytterlår), som stekts och fått puttra i grädde. Till det serverades potatismos, stekt lök lingon och salatgurka. Så gott att både Lennart och jag backade!! Efter kaffe, tackade vi för oss.


På återvägen mot Gällivare mulnade himlen, samtidigt som solen sken på oss. På ett ställe fick vi stanna och släppa över fem renar, men bara fyra blev med på fotot.


Vi tog ytetrligare en sväng i Gällivare. Förbi kommunhuset


och järnvägsstationen. Vi handlade på Mellanområdet och sen for vi vidare på E10 mot Kiruna.


Strax innan vi kom in i Kirunas vidsträckta kommun, började ett stort vägarbete. De hade skrapat av asfalt och det var rätt spårigt och gropigt. Bron går över Kalixälven och på andra sidan är en rastplats, där många husbilar var parkerade.


Efter ett tag fick vi följa en lotsbil, som slussade oss framåt mellan olika maskiner.


När vi nådde avfarten till Jukkasjärvi svängde vi och vid Laxforsen parkerade vi för natten.
Vi står på ena sidan brofästet och många andra husbilar står vid andra brofästet.
Koordinaterna hit är: N 67° 51' 16,8''  E 20° 31' 15,1'' Här finns ingen service, men vi har en vacker utsikt över Torneälven.

4 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Härlig resa ni gör! Längtar uppåt. Vi var upp till Nordkap för fyra år sedan, underbart. En liten undran, härstammar du och maken från Lappland?
Kram och ha en fortsatt fin resa!
Inger

BP sa...

Exotiskt igen! För mig alltså. Det är ju en helt annan värld däruppe i norr. En fantastisk sådan kan jag säga, inklusive renskav på suovas och byggnaderna. Otroligt att de flyttar alla gamla hus till nya ställen och bevarar dom. Tänk om man gjorde så härnere där vi bor...

Suveräna bilder på landskapet, byggnaderna och renarna:-)

Dessan sa...

Visst är det fint norröver? Vi ska också upp och fjällvandra dagsetapper i Augusti igen:-) Vi trivs i våra hemtrakter. Ha det fortsatt bra

Husbilen-Ellen sa...

Nisse: I år blev det inget gruvbesök, men det har jag gjort tidigare, så det lockar inte så mycket längre.
Sjusoverskan: Mina barns far, Kjell Ågren, kom från Malmberget, så jag har varit här uppe en hel del.
BP: jag tycker det är ett underbart landskap med många bra vänner. De lokala rätterna gillar jag starkt. Renskav på suovas var första gången för mig, men det gav mersmak!
Dessan: Jag gillar verkligen fjällvärlden, men tyvärr klarar jag inte att vandra längre p.g.a. värk.