onsdag 12 juni 2019

Jukkasjärvi - Kiruna - Tornehamn

Onsdagens etapp.

Vi vaknade till sol, men det hade varit kallt i natt, bara 1,2°. Hur som, sov vi gott och märkte inte av det. Efter att ha sms:at sonen som fyller 39 år, blev dagens första mål Jukkasjärvi. Här ser du hembygdsgården. Den har vi besökt tidigare.

Det har vi gjort med kyrkan också, men jag tycker verkligen om Bror Hjorts altartavla och hade gärna sett den en gång till, men kyrkan var stängd. Den skulle ha öppnat 9.00, men var stängd 9.45.

Vi åkte tillbaka till Ishotellet och var första besökare för dagen när de öppnade kl 10.00. Inträdet kostade 200 kr/senior och 295 kr/vuxen. Vi tyckte det var prisvärt!

Innan vi gick in i kylan fick vi låna var sin varmfodrad cape och rejäla tumhandskar. Jag nöjde mig med en handske för att kunna fotografera.

Första rummet vi kom in i var ett sällskapsrum med bar. Baren var inte öppen, men det gick bra att hänga mot den. Efter att ha tittat runt här, tittade vi på hotellrummen.

En snöskulptur i ett av sovrummen.

En vacker sänggavel av is i ett annat rum.

En fint smyckad isvägg i suiten Raindrop Prelude.

Sängen i samma suite,

liksom sittgruppen.

I en annan suite fanns ett isbibliotek! Jag har många fler foton, men jag ska inte trötta dig med flera.

Efter lite värmande dryck fortsatte vi till Kiruna. Vi såg nya stadshuset och gamla stadshusklockan på håll.

Kom in gamla infarten och såg gruvlaven på håll

Vi var runt i stan. Vad jag förstår så ska kyrkan flyttas. Måste vara ett rejält projekt, för den är stor!

När vi lämnade Kiruna, såg vi det gamla stadshuset, som nu håller på att rivas.

En del av de nya husen som LKAB bygger är nära skidbacken.

Vi fortsatte väg E10 mot Riksgränsen. Här åkte vi över en jokk med rikligt vattenflöde.

Vid Pessijåkka rastplats stannade vi och åt lunch. Inget fel alls på den utsikten!

Färden gick vidare och vi hade Torneträsk på håll och ibland väldigt vägnära. De snökläddafjällen är på långt håll.

Fjällen är vackra, men svåra att fånga. Är det inte björkar,så är det elstolpar eller ledningar.

Det här var det närmaste vi passerade Lapporten och då har jag ändå zoomat in.

Många fjällbilder blev det. Här har vi passerat Abisko och närmar oss Abisko Nationalpark.

Vi fortsatte till Tornehamn rastplats, där vi parkerade för natten. Det är tillåtet att parkera 24 timmar.

Vi gick ner till sjökanten bakom där vi parkerat och då hade vi Lapporten rakt framför oss. Här satt vi säkert en timme i solen och bara njöt!

Det blev en selfi med Lapporten i bakgrunden.

Vi gick ner och tittade på fiske-arkarna, som man kan se på många ställen runt sjön. De används för vinterfiske, då man drar ut dem på Torneträsk och sitter inomhus och fiskar genom borrhål man gjort genom isen. Ett sätt att skydda sig från snö och kalla vindar.

På tillbakavägen till Ellen kunde jag inte motstå att göra en snöboll. Lennart klarade sig från att bli träffad!

Många husbilar sökte sin nattparkering här. Just nu är vi 10 husbilar och en husvagn.
Koordinaterna hit är: N 68° 25' 54,4''  E 18° 40' 16,1''

sjusoverskan sa...

Så roligt att få åka med er genom Sverige och uppleva allt igen. För fyra år sedan stod vi på rastplatsen vid Tornehamn och gick upp till Rallarkyrkogården. Det var lite snö kvar då också. Vi kom uppifrån då, från Nordkap. Kram och ha en fortsatt fin resa! Inger

Vilket underbart inlägg! Bilderna från ishotellet är helt suveräna. Såg för inte så länge sedan ett reportage på BBCs serie "Travel Show" om just ishotellet, men måste säga att dina bilder var betydligt vassare än de BBC filmade.

Fiskearkarna påminner mig om en deckare som utspelar sig just vid Torneträsk, och där just en sådan ark "spelade huvudrollen".

Å vilket härligt väder ni har, betydligt bättre än här kan jag säga.

Dessan sa...

Vi har också stått vid Tornehamn och gått upp till Rallarkyrkogården. Det var en upplevelse att sen den. Kram till er