tisdag 4 juni 2019

Skulebergets liftstation - Örnsköldsvik - Ratan


Måndagens etapp.


På efternatten började det regna ett fint stillsamt regn och så fortsatte det under hela dagen, avbruten av några kraftigare skurar. Ingen chans att se något från Skuleberget, så vi fortsatte E 4:an till Örnsköldsvik.


Där stannade vi och fikade med den här utsikten framför ögonen. På andra sidan såg vi husbilar, så vi åkte dit.


På väg dit passerade vi hoppbacken. Så läckert med en hoppbacke, så nära centrum.


Ställplatsen låg fint vid hamnen. Koordinaterna : N 63° 17' 9,4''  E 18° 42' 31,1''. Vi passade på att tömma grå- och svartvattnet.


Vi fortsatte E 4 norrut och passerade så småningom ett broarbete. Det har inte alls varit många vägarbeten, som jag kanske befarade.


Färden gick vidare och vi passerade Ume bro över


Ume älv.


Vi gjorde ett stopp i Sävar


och fick information om, som jag hoppas, Sveriges sista krig med fred 1809.


Vi fortsatte E4 ytterligare en bit innan vi svängde ut till Ratan. Där fick vi den näst sista platsen. Fotot taget inifrån Ellen. Här fanns 6 ställplatser med el till en kostnad av 200, som vi swichade.  Då hade vi  tillgång till kök, tvättmaskin, toalett och 2 duschar.
Koordinaterna: N 63° 59' 25,6'' E 20° 53' 23,4''.


Vi tog på regnkläderna och tittade på omgivningen. Här fanns en mareograf, som mätte havsnivåns förändringar. Man trodde att vattnet sjönk, men istället var det ju en markhöjning. Den användes mellan 1892 till 1960-talet, då den inte kunde användas längre på grund av markhöjningen.


Det gamla tullhuset är numera ett kulturhus. Det var stängt, men


på en gräsmatta fanns det här fina konstverket, som restes 2009 till minne av freden 1809.

2 kommentarer:

BP sa...

Ja, tänk om ni hade haft nollåttaväder de senaste fyra dagarna. Så himla synd att det är grått, för en blå bakgrund hade varit betydligt mera upplyftande, speciellt mot Ting 1-byggnaden i första bilden Världens läckraste byggnad om du frågar mig. Det huset har varit med i en av tidningarna jag layoutade på mitt jobb.

Ingrid sa...

Så vackra bilder Elisabeth!
Skulebergen besökte vi när vi gjorde en bussresa med SPF till Höga Kusten och då var det fint väder och en vacker utsikt.
Och i Örnsköldsvik hade jag en farbror och faster som jag var och hälsade en påsk när jag var 14 år.
Ha det fortsatt gott på er färd och hoppas att vädret bättrar sig. Här har vi riktig högsommarvärme och solsken.
Kram, Ingrid