torsdag 27 juni 2019

Sollerön - Siljansnäs - Leksand - Smedjebacken

I går blev det en kort resa från Sollerön till Siljansnäs och i dag har vi fortsatt till Smedjebacken.

I går gick vi en runda i Kulåra. Så trevligt se de gamla timrade husen och

och frigående höns med sin tupp.

De var en fin dag när vi närmade oss passagen till fastlandet och såg den här varningstavlan. Vi såg ingen utter, men tavlan i sig väckte nyfikenheten.

När vi kom till Siljansnäs tog Birgitta och Nils-Åke emot oss med kaffe och nybakat bröd. Så härligt att träffa dem igen. Det är säkert ett år sen senast.

Vi stod uppställda i närheten av ett privat flygfällt. Efter fikat visade Nils Åke oss runt i området. Så tufft att se hus med egen hangar, varifrån de kunde taxa ut till startbanan. Det här är enda platsen i Norden, som har en sån konstruktion.

På kvällen var vi med om när midsommarstången kläddes och restes. Olika orter runt om reser midsommarstänger olika dagar. Några före midsommarafton och andra senare. Det mulnade på, men vi hann grilla och äta innan det började regna strax efter kl 21. Vi hade knytis tillsammans med Birgitta och Nils-Åke. Smakade extra gott med trevligt umgänge!

Så skönt att vakna till sol och en vajande svensk flagga.

Flaggorna representerar personer som bor i området. Det är inte bara svenskar utan även norrmän, danskar, qatarier, schweizare, finländare och tyskar. Alla flygentusiaster.

Efter en förmiddagspromenad bjöd Birgitta på kaffe med dopp. Lilla My vilar i skuggan under Nils-Åkes stol. Vinden var sval, men solen värmde, så tröjorna åkte av varefter.

Så småningom tackade vi för trevligt umgänge och for vidare mot Leksand. På vägen dit, såg vi den här midsommarstången.

När vi närmade oss Leksand, var bron maximerad till 3,5 ton, så vi parkerade och gick in i stan. Vid bron låg restaurangbåten Gustav Wasa. Den har vi åkt med tidigare,

så det blev en runda i stan och vi handlade också en del, innan vi gick tillbaka till Ellen.

Nästa stopp blev vid Leksandsbröd. Där köpte vi ett par kartonger knäckebröd och passade också på att äta lunch innan resan fortsatte.

Vid Insjön svängde vi av, utan att besöka Clas Olsson, och for en mindre väg

förbi bland annat Helgbo badet.

Lupinerna började vara överblommade. De lyser upp, men så trist att de tar död på alla andra vackra sommarblommor.

Vi fick vänta vid den här vackra gamla bron, då det bara var en körfil.

Så småningom kom vi till Smedjebacken och åkte till en av de två ställplatserna som finns. Vi betalade 150 kr inklusive el, tillgång till toa, vatten, grillplats och soptunna. Efter oss kom ytterligare en husbil. Koordinaterna hit: N 60° 8' 22,5''  E 15° 24' 14,6''.

I kväll gick vi in till Smedjebacken och

ner till småbåtshamnen, där den andra ställplatsen fanns. Där stod 12 husbilar och en husvagn.

Vid en annan brygga låg ångbåtar, som vi också tittade på.

På återvägen gick vi förbi några Jasmine-buskar. Jag önskar du kunde förnimma doften!

Margaretha Lillvik sa...

Att man reste midsommarstången på olika dagar var något nytt för oss. Fina bilder och trevligt med umgänget. Kul när man träffar på husbilsvänner. Den ställplatsen har vi aldrig besökt, kan bli en annan gång när vi är på resande fot. På vår resa blev det mest gratisplatser och tömningar på trafikverkets platser.

bm.lars.reseblogg sa...

Ännu fler fina bilder frå vårt underbara sommarsverige.
Gustav Wasa har jag också varit ute på kvällstur med. Hela Siljansbygden är verkligen vacker!

Så fina bilder som vanligt Elisabeth!
Kul att se de olika midsommarstängerna. När jag var på Höga Kusten passerade vi Leksand på hemvägen och vi hade planerat ett stopp där, men regnet vräkte ner, så vi for Leksand förbi.
Ha en fin fredag!

Ama de casa sa...

Så mycket fint ni får se! Kul med dom många varianterna av midsommarstänger :-)

Nils-Åke: Det var jättekul att få umgås med er. Hamn och vatten är alltid trevligt, men Lennart hade läst att en del klagade över ljud från restaurangen och vi kände för sömn. Det var lugnt och skönt där vi stod och en bedövande doft av honung från alla blommande vitklöverblommor.Ni får höra av er, när ni kommer till Norrköpingstrakten.

Margareta: Det är kul att lära nytt. Vi hade ingen aning heller om att midsommarstängerna kläddes olika dagar. Ställplatsen vid flygfältet var trevligt och vi fick se ett antal starter och landningar. Vi fricampar också och tömmer gärna på Trafikverkets rastplatser.

Bm o Lars: Visst är sommarsverige härligt och det blir många fina vyer. Gustav Wasa var en trevlig upplevelse och turerna passade inte in för oss den här gången.

Ingrid: Tack! Vi fick höra om de olika symbolernas betydelse på midsommarstängerna, men jag har tyvärr redan glömt. Regnet kan göra att man missar en del, men nästa gång har du säkert bättre tur.

Ama de Casa: Ja, det är kul att kuska runt och se olika traditioner i vårt avlånga land.

Helt underbara bilder - igen! Sverige är fantastiskt, eller hur!? Men vilka konstiga midsommarstänger. Gillade den med hjärtan, den var annorlunda. Har aldrig sett en sådan här. Sedan bara älskar den där rostiga utsmyckningen. Så himla läckert!