söndag 18 augusti 2019

En dryg vecka


Det är en dryg vecka sen jag skrev senast. Dagarna har varit fyllda av olika aktiviteter. Förra fredagen träffade jag min väninna Hedwig och vi gick runt i centrala Norrköping. Det blev en glasspaus i Karl Johans park innan vi fortsatte till Järnvägsparken och


sen förbi Konsthallarna.Tegelbyggnaderna lyses upp av färgglad konst.


Under lördagen blev det en promenad längre promenad och så bakade jag bröd och rulltårta, som jag kan äta. Söndagen gick också åt till en del praktiskt bestyr innan jag åkte till Finspång och hämtade barnbarnen.


På måndagen blev det en bilutflykt i det blå, som stannade


vid Kolmårdens Lek och Djurpark.


Vi såg på rovfågeluppvisning liksom en delfinshow.


Vi blev lite blöta, då det kom regnskurar, men vad gjorde det, när det fanns så mycket att leka i.


Vi åt kokt skinka och potatis/grönsaker till lunch, precis som det skulle vara när mina barn var små, men när dagen började närma sig stängningsdags förstärkte vi med kokt korv.


Barnens lantgård, med handpåläggning på getterna var bra. Här fascinerades Noelle över en dräktig get. Tänk att kunna känna killingen där inne imagen!


Hemvägen åkte vi via Säter. Där fick vi vänta på färjan. Nu har de åkt en vägverkets färja. Det var något helt annat än Finlandsfärjan!


På tisdagen blev det lek här hemma och i Strömsparken. Vattenleken och klätterställningen lockade. På kvällen åkte jag tillbaka med barnbarnen till Finspång,


På onsdagen var jag till fysioterapeuten och hon gick igenom nya rörelser. Resten av dagen tog jag det lugnt.
På torsdagen var det dags med en ny promenad till gamla Folketshus, men nu för att träffa en tandhygienist. Det blev ett dyrt besök för jag hade fått tandfickor. Undersökning och borttagning av tandsten, samt rengöring av tandfickor kostade 2005 kr. Tandvårdsbidraget på 600 kr, men jag stör mig stort på att det inte finns en prislista på deras hemsida. När man är där och står inför fakta är det enklast att säga ja tack till behandlingen. Jag vill kunna jämföra prisbilden.Något annat jag stör mig på är att tänderna ska röntgas varje år, om det behövs eller inte. Allt för att få så mycket ersättning från Försäkringskassan som möjligt.


När jag kom ut lättade humöret något, då jag såg glaskonsten "Prisma" på Olof Palmes Plats.


Järnvägsparken gjorde sig också bra mot den blå himlen.


Strax före 14.00 hämtade jag minsta barnbarnet, på dagis. Så blev det lek på Djäkneparkens lekplats och på fredagen blev det dessutom besök på Vasaparkens lekplats. Tjejen är stor, snart 4 år.


Lyckan var extra stor när det fanns ponnyhästar att rida på, när vi kom till Vasaparkens lekplats i går. Ibland är det bra att var tidig, för då var det ingen kö, vilket det var en halvtimme senare.


Efter lunch åkte vi till Linköping, inte bara för att lämna tillbaka minstingen, utan även för att fira storebror som fyll 6 år i veckan. Här hjälps barnen åt att dekorera tårtan, som mamma bakat. Även kusinerna från Finspång med föräldrar var med på tårtkalaset och senare en god grillad middag.

Hitintills idag har jag ägnat mig åt att ta hand om fotoskörden.
Vi funderar på att göra en tur mot Öland imorgon. Den som lever får se.

2 kommentarer:

bm.lars.reseblogg sa...

Så fort en vecka går och så mycket kul du hunnit med, tillsammans med barnbarn och väninna. Kolmården vill mina barnbarn gärna besöka igen.
Att det inte finns högkostnadsskydd för tandvård likaväl som för sjukvård tycker vi är bedrövligt och det börjar tyvärr bli en riktig klassfråga.

Anki sa...

Ni har hunnit med mycket under veckan som gått! Djurparken är alltid kul för barnen ... mycket olika saker där - både djur och karuseller - och en massa annat.
Vasaparken var min gamla lekpark när jag var barn ... inte mycket som är sig likt numer tror jag, men jag har inte varit där på länge ...
Ha det gott!