onsdag 21 augusti 2019

Köpingsvik - Dalvik - Lammet & Grisen


Dagens resa.


I går kom vi till Yvonne o Mikael. Vi tittade runt i deras byggprojekt! Snart är huset inflyttningsklart.
Det kommer bli jättefint! På kvällen umgicks vi i den inglasade altanen och i dag blev det någon timmes prat i solen på altanen innan


vi sa "hej då" till varandra. Nästa gångsyns vi på Gran Canaria.


Vi fortsatte norrut på ön och passerade en del vackra stengärdsgårdar.


Vi åkte ner till Djupvik och parkerade Ellen vid stranden.


Vi gick längs stranden och tittade på en del som badade, innan vi fortsatte promenera längs kustvägen.


Det fanns många fina hus. Det här var ett av dem.


Senare fortsatte vi resan till dagens mål, som var Restaurang Lammet&Grisen.


Under eftermiddagen hade vi det skönt utanför Ellen.


Senare åt vi riktigt gott! Restaurangen hade bra allergiservice. Jag fick en lista med redovisning på vad de olika rätterna, såserna och köttet innehöll. Jag frågade om glutenfritt bröd och efter 5 minuter hade jag en skål med två varma bröd. Perfekt! Jag hittade massor att stoppa i mig. Lammfilén var helt otrolig, Den riktigt smälte i munnen. Visst backade både Lennart och jag. Det ångrar vi nu när byxorna sitter tajt om magen, trots en kvällspromenad.


Kul se när de penslade och skötte om köttet, som sakta snurrade runt.
Det här är ett ställe vi verkligen kan rekommendera. Fredag och lördag den här veckan är sista dagarna som restaurangen är öppen för den här säsongen.

6 kommentarer:

BP sa...

När jag hör/ser Öland tänker jag alltid på Johan Theorins deckare som ofta utspelar sig på alvaret på Öland. Öland är vacker! Å maten - MUMS säger jag bara. Vilken otrolig service dessutom.

bm.lars.reseblogg sa...

Vackra Öland har i många år fått åtminstone ett besök av oss men i år ser det ut som om vi inte kommer dit.
Då får i njuta utav andras bilder istället. Lammet och Grisen har vi däremot aldrig besökt.

JoY sa...

Öland är fint och har många fina platser att besöka. Lammet o Grisen har mycket gott att äta, mumsigt. Bra plats för husbilar har vi sett, då vi hälsade min väninna som bor bredvid.

Matts Torebring sa...

För att komma in i rätta stämningen där, måste man göra som ni gjorde, ha husbilen på plan, gärna en aptitretare före maten och gärna en egen dessert efter maten på kvällen, för att sova riktigt gott i bilen. Vi cyklade dit en sommar, det blev inte rätt. Husbil på ställplatsen ska det vara.

Freedomtravel sa...

Lammet och Grisen har vi besökt en gång, för ett gäng år sedan. Trevligt! :)

Husbilen-Ellen sa...

BP: Öland väcker mycket och har alltid något att erbjuda, inte minst fågelkvitter och vågplask,som kan dempa tempot något.

bm o Lars: Öland får nästan årligt besök av oss också. Lammet&Grisen kan vi varmt rekommendera. Trevligt att kunna stå där sen man ätit gott.

Matts: Någon dessert orkade vi inte med. Blev alldeles för mätt på det otroligt goda o vällagade köttet. Lammfilén smälte riktigt i munnen.

Freedomtravel: Lammet&Grisen kan man återkomma till och njuta stort! Positivt med ställplats där, så man har nära hem!