lördag 16 mars 2024

La Palma från Los Canarios till Santa Cruz de La Palma, del 6

Det var en kort transportsträcka mellan städerna, så vi gjorde en extra tur upp i bergen.

Molnen tätnade, men solen lyste igenom när vi åkte på LP 2 norrut 230301.

I höjd med flygplatsen for vi upp på en mindre väg LP 206. Det var en frodig grönska.

Det var en hel del hus

i sluttningarna. Vi svängde ner bakom stödmuren.

Mellan hus och trädgårdar fanns det också vinstockar. Här utan aska.

Vi fortsatte uppåt på LP 301. Vi fick stanna mitt i backen och vänta medan en bärgare lastade på en bil.

Väl ovanför backen fanns en ko med kalv, som utsmyckning. Strax därefter träffade vi på lösgående kor

liksom vacker blommande mandelträd.

Lite högre upp kom vi in i de låga molnen.

Där uppe fanns ett friluftsområde med parkering.

Observatoriet som fanns här uppe, såg vi inte, då molnen dolde det. Däremot kunde vi se mycket aska. Vi var ju på baksidan av Vulcan Tajogaite eller Cabezavaca.

Vi tog oss till LP 3 och via en tunnel ner mot kusten igen.

När vi kom till hamnen var ett kryssningsfartyg, AIDA, där. Med ett sånt fartyg var vi här 2020 och fick då mersmak på att undersöka ön.

Vi tog oss till Hotel Castillete på Avenida Maritima. Vi kunde inte bli annat än nöjda, då vi fick en svit med kokmöjligheter och

havsutsikt. Efter att ha installerat oss i rummen, gick vi ut på stan och åt bland annat en god middag.

240302 lät vi bilen stå kvar på parkeringen.

Vi gick runt i centrala stan,

tittade in i katedralen,

och besökte en del affärer.

Vid slutet av gatan nära hamnen, hittade vi ett vattenhål, där vi vilade benen innan vi fortsatte mot hotellet.

Vi gick förbi de väldokumenterade husen vid strandpromenaden, med sina balkonger, som för längesen innehöll husets dass.

Vi valde att köpa med oss två portioner lasagne och testade ett speciellt vin som vi köpte i nordvästra delen av ön. Vinet hade lagrats på pinjefat, som gav en speciell karaktär åt vinet.

1. Lite synd att molnen fastnat på bergen men så är det ibland. Ni fick bland annat se de vackra färgerna på mandelblommorna. Känner igen några av platserna i stan som Magnus har visat mig, när han bodde på båten i hamnen.

2. Gillar staden/byn och dassbalkongerna. Snacka om errmmhh - återvinning där:-)
    Synd att ni inte hade turen med er med lite mera sol uppe i bergen, men man kan ju inte få allt;-)