tisdag 23 januari 2024

Mandelblommor

9:30 i går plockade Ralph och Louise upp oss nära Holiday Word och sen for vi GC 60 upp i bergen.

Första stoppet för att fotografera mandelblommor blev vid utsiktsplatsen ovanför San Bartolomé de Tirajana.

Där passade vi också på att ta fikapaus medan vi

njöt av utsikten.

Ralph är snabb på att hitta platser att stanna på, för att fotografera utefter vägen. Här på GC är det inga stora odlingar av mandelträd, utan de finna lite här och där, Vill du se stora mandelodlingar får du åka  till spanska fastlandet.

Här njuter vi mer av det småskaliga.

Här stannade vi vid korset upp mot El Noblo. Kapellet Erimita de Ayacata gjorde sig bra i förgrunden. I bakgrunden finns många blommande mandelträd, men solen låg på från det hållet, så det blev oskarpt.

Senare svängde Ralph upp till parkeringen och museet vid Roque Bentayga.

Det var färre mandelträd, än senast vi var här. Nu hade man solceller, som tog mark i anspråk.

De träd som var kvar blommade vackert. Insekterna surrade intensivt, men ville inte vara med på foto.

På håll och i motljus, såg vi El Nublo.

Resan gick vidare genom Tejeda till Artenara, där vi stannade vid Restaurang La Cilla. Vi gick genom berget och kom ut till en naturlig balkong

med fin utsikt över berg och dalgång.

Här passade det bra med lunch!

Efter lunchen blev det ytterligare några foton. vi lämnade Artenara och fortsatte ner på slingriga vägar till GC 21 och rakare GC3 och 1 innan vi åter var i Playa del Inglés och senare Verdemar.

Louise och Ralph skulle gratulera Max och vi hängde på. Ann-Helene bjöd på goda tårtor. så goda att det inte blev någonting kvar av dem!
En jättetrevlig dag med goda vänner!

söndag 21 januari 2024

Dagarna går fort

Vi njuter stort av utsikten från vår altan och lagom värme. som en bättre svensk sommar.

Vi tar våra dagliga promenader och konditionen har blivit bättre sen vi kom hit. Vårt mål är att gå 10000 steg om dagen och det gör vi. Ibland överträffas målet. På promenaderna hittar jag förstås en och annan blomma att fotografer.

Vi gör en del utflykter med buss. En dag var det marknad i Arguineguin. Vi var där en stund och jag fann förstås några fina örhängen av en konstnär. Vi hade också bestämt träff med Ann och Leffe. Vi strosade runt i staden med dem.

Sen blev det Tapas-lunch  gamla stan.

Det var skönt sitta under parasoll, för solen värmer och bränner vår ljusa hy. Till lunchen anslöt en väninna till Ann och Leffe.

Senare följde vi med till hennes hus och slog oss ner på takterrassen. Vi fick en vy över hustaken. Här hade Mari Jungstedt sin skrivarlya en gång i tiden.

Vi har spelat Mölkky vid två tillfällen. Ena gången vann Lilly. Här grattad av maken Wolfgang och den andra gången

vann Roy. Här uppvaktad av hustrun Temenuzhka.

Efteråt har det blivit pizzakvällar med vännerna. När solen försvann bakom hustaken, kom tröjorna fram.

Här var en varmare kväll.

Efter trettonhelgen har man klippt häckar och träd. Det görs tre- fyra gånger per år.

Vi har förstås också en del återkommande sysslor som tvätt och städning,

som bryts av med trevliga besök, som här av Yvonne och Mikael.

Ett par dagar har vi haft lite känning av kalima. En kväll när det lättat tog vi oss ned till stranden vid Faro. Här speglar sig sanddynerna i Barrancans insjö.

Vågor rullade in. Det hade varit oväder längre ut över atlanten. Senare kom många surfare ut och red på vågorna.

Mindre roligt var det när vi gick upp till El Tablero i måndags. Jag hade ett tandläkarbesök. Det visade sig att jag hade inflammation under en tand. Tandläkaren höll på och rensade en tandkanal under en timmes tid. Sen fick jag hämta ut pencillin, som jag ätit sen dess.

Värken avtog och vi kunde ha en trevlig middag tillsammans med Louise och Ralph på kinarestaurangen på Cita.

Där bevattning finns är det en otrolig blomsterprakt!

Bären jag trodde var någonting åt björnbärshållet fick jag svaret på under en promenad under gårdagen.

De visade sig vara frukter efter Eldkronas vackra blommor! De växte i Sonnenland, liksom

Blyblomman.

Vi gick en gata vi inte gått tidigare. En magnifik utsikt därifrån.

Många stora sommarhus fanns det. Kan detta möjligtvis vara tyskt?

På hemvägen passerade vi Parque del Sur och den klättrande busken Kaptrumpet, som tuktas till häckar.

torsdag 4 januari 2024

Gran Canaria och god fortsättning på 2024

Vi lämnade snö och kyla för ett soligt och skönt Gran Canaria.

Nyårsafton tog vi bussen till Cita och

Restaurang Calle V, tillsammans med Yvonne och Mikael. Vi började med en god lax- och avokado- förrätt innan det blev oxfilé. Smakade smaskens. Vi var  med på första sittningen och valde att ta en promenad till Yumbo

där vi åt desserten, Tiramiso samtidigt som vi firade det finska nyåret!

Ett smakprov på rondell-belysning. Vi fortsatte sen till

The Oul Triangle, en irländsk pub, där

vi lyssnade på härlig musik och skålade in det svenska nyåret.

Vi firade in det kanariska nyåret med Harald och en del andra på Verdemar. Därifrån tittade vi också på en mängd fyrverkerier, som sköts upp på himlen från alla de håll! Så småningom gick vi hemåt och fick del även av det isländska nyåret innan vi somnade  gott!

Nyårsdagen tog vi en promenad till stranden vid Meloneras. Där fikade vi innan vi gick promenadvägen utefter havet till

Faro.

På vägen hem gick vi förbi Hotell Dunas och deras otroligt vackra staket övertäckta med Bougainvilleas

i olika färger.

Den 2:e januari promenerade vi till San Fernando, där vi fikade innan det blev affärsrunda.

I går for vi med bussen till Las Palmas och La Canteras tillsammans med Yvonne och Micke. Det var mycket folk på stranden, som vi passerade fram till

sandskulpturerna. Vi var fundersamma hur regnet påverkat sandkonsten,

men de var i stort sätt intakta.

Vilka skapelser!

Vi fortsatte utefter stranden och passerade några raukar, så Micke och Yvonne skulle känna sig lite mer hemmastadda.

Restaurangen i bakgrunden var italiensk. där stannade vi och åt lunch.

Vi fortsatte flanera ytterligare en bit innan vi vände åter mot La Canteras.

Där blev det glasspaus innan vi gick till bussen för hemresa.

I dag har vi njutit av blomsterprakten i Parque del Sur. Det Afrikanska tulpanträdet är  en sprakande färgkaskad!

Hibiskusblommorna är också vackra, liksom

jakarandaträden, med blommor i trädkronan! Efter att ha gått runt i parken fortsatte vi vidare till Oscean Park för att titta på resultatet av ombyggnaden. Det var stängt, men caféet var öppet, så det blev en fika innan vi gick hem. Det var åter en skön promenad.