måndag 8 juli 2024

Rundtur till Hallsberg, Tiveden, Forsvik, Sjön Lönern, Ölmanäs, Tjolöholms Slott, Del 1

Vår resa med Husbilen Ellen 240628-0704.

Vi var hemma en sväng och tvättade mm. Sen åkte vi norr ut till Hallsberg. Där besökte vi Bergöös hus. I huset fanns en utställning om Karin Bergöö Larson.

På övervåningen hade Carl Larsson målat väggmålningar i salen. I anslutning till huset fanns

en modelljärnväg. En del av anläggningen föreställde Hallsbergs järnvägsknut och annat var ett fantasilandskap. Väl värt ett besök både för vuxna och lite yngre!

Vi fortsatte lite söderut till Tivedens Ecocamp, där vi stod över natten. Där fanns ett servicehus. Ville man utnyttja det, fick man ringa ett mobilnummer. Det gjorde inte vi. Tillgång till soptunna. Det kostade 120 utan el. Koordinaterna dit var: N 58° 50' 58.56''  E 14° 47' 14.64''

Det var lite regn under natten, men vi fick en fin morgon med skön promenad.

240629 fortsatte vi den gröna sträckan på kartan. Det blev ett spontant stopp i Forsvik, då det var marknad där. Blev också en koll på några motorer och maskiner. Det vi handlade kunde vi stoppa i munnen, som Kalvdans, ostkaka och nyslungad honung.

Vi for vidare på mindre vägar genom en vacker natur. Himlen mörknade.

Ställplats för natten blev vid sjön Lönern.  Koordinater var: N 57° 56' 22.2''  E 13° 38' 52.44''. Det kostade 110 kr. Servicen var en soptunna och ett dass. Där stod vi och ett gäng tyskar.
Det började blåsa under natten. Vi steg upp tidigt på morgonen, då det gick ut en varning om oväder. Vi ville komma ut från den lilla grusvägen innan regnet störtade ner.

Precis när vi nådde asfaltsväg började regndropparna falla. Det blev frukost på en parkering vid Dalum norr om Ulricehamn. Vid Svenljunga tömde vi och fyllde på vatten. En bra anläggning, som kommunen bjöd på! Tack för det.

Vi reste den gula sträckningen till Tjolöholm och Ölmanäs ställplats.  Det kostade 102,50. Där fanns toaletter och soptunnor. Vi hade tänkt besöka Tjolöholm men regnskurar gjorde att vi sköt upp besöket. Istället gick vi senare runt i Ölmanäs och jag fotade bl.a.

en liten vildkanin, som satt och tryckte vid en mur.

Det blev också förstås en del blommor, en knoppig kaprifol som var intensivt vinröd.

Det fanns andra vackra  motiv. De stora sommarhusen varvade med åretrunt boenden, var inte lika lockande.

På kvällen blev det en dramatisk himmel. Solen förstärkte ju de mörka molnen lite extra. det mesta regnet gick vid sidan av, men visst kom det en del smatter på taket. Morgonen därpå var det åter lite blå himmel när vi körde tillbaka till

Tjolöholms slott. Vi hade bokat in oss till en visning av slotten kl 11:00, 240701.

Ett vackert slott i engelsk stil, som ritades av en ung arkitekt, Lars Israel Wahlman, som aldrig varit på de brittiska öarna. Med influenser från Arts and Crafts-rörelsen skapade han ett brittiskt gods. James Fredrik och Blanche Dickson tog initiativet till herrgården. De hade köpt egendomen 1892 och drev ett stuteri. James Fredrik avled strax före byggstart, så det var Blanche som fick iordningställa slottet tillsammans med arkitekt Wahlman. 1898 startade bygget och det var klart 1904. Blanche avled 1906, så hon fick bara en kortare tid med slottet. Fotot ovan från matsalen.

Stora hallen, det första intrycket av huset är imponerande.

Damernas salong med en pianolan framför flygeln. När man trampade på pedalerna drevs hålkortsrullar runt, som gjorde att flygeln självspelade.

Belysningsknapparna var var vackra och olika.

Kungliga sovkammaren var pampig med ett vackert handknypplat sängöverkast. Vilket arbete!!
Någon kung har inte sovit där, men det imponerade.

En vacker trädgård hör också till. Sjöutsikten kan du ana.

Rosorna doftar gott.

Finns massor att se och uppleva. Jag avslutar med ringklockan vid entrén, för betjäningen.
Väl värt ett besök. En guidad tur gav mycket.

Vi fortsatte söderut förbi Varberg till en hästgård med ställplats, Hule 108.
Koordinaterna dit var: N 56° 56' 57.61''  E 12° 22' 59.38'' . Det finns 5 platser på grus. Det kostade för en plats med el. Finns dricksvatten, men ingen annan service.
I närheten fanns två gårdsbutiker, varav en var öppen. Den andra öppen to-söndag.