tisdag 2 december 2014

Olhão - Fonte Santa, Quarteira


Vi vaknar till sol och en fin dag i Olhão.


Vi tog en promenad till saluhallarna.


Fanns många olika fiskar i fiskhallen. Här Espada.



Jag vet inte vad det är för fiskar, men de är inte så aptitliga i mina ögon.



De fiskare som gav sig ut tidigt i morse, kommer in med sina fångster. Det är inte så mycket i näten, men ger färsk fisk i saluhallen.



Fåglarna håller koll. Kanske kan det bli något till dem.



Efter att ha gott hela strandpromenaden fram och tillbaka, så testade vi var sin mandelkaka, typ beskvi till kaffet. Det smakade bra i solen.



En geting kom och ville vara med på min kaka.  Jag blev inte så förtjust.



Vi gick runt i gamla stan och jag tittade också in i en del affärer medan Lennart väntade utanför. När vi kom till kyrkan, fanns det här storkparet hemma i sitt bo. De är balanskonstnärer på hög höjd!



Efter mycket promenerande hit och dit blev det tid för en sen lunch. Vi sökte en stund,men så hittade vi den här lilla restaurangen inte långt från stora kinesbutiken. 



Bacalhau lockade, så vi tittade in och det fanns bara portugiser där. Det borgar för god portugisisk mat.



Först bröd med alla tillbehör och sen den här rejäla portionen. Riktigt god fiskgratäng med spenat, och lök. Här var det mat för arbetande själar. Det bar mig emot, men jag var tvungen lämna en del kvar på tallriken. Mätta och belåtna fick det bli en siesta i Ellen.



Det var en del tidig trafik i hamnen på morgonen, så vi bestämde att åka vidare. Det är marknad i Fonte Santa (Quarteira) i morgon, så vi bestämde oss för att åka till grusplanen bredvid marknaden.
Koordinater hit är: N  37° 4' 28,2''  V 8° 4' 33,6''
När vi kom dit var där många bekanta. Vi pratades vid, men det blev svalt när moln kom för solen, så vi tog en promenad. Fikonkaktusarna bildar häck.



Längre fram efter vägen var det apelsinodlingar.



Bakom husbilarna, växte en buske med långa taggar.



Är det någon som vet vad det är?
Tidigare inlägg från Fonte Santa

3 kommentarer:

Matts Torebring sa...

Jag älskar alltsammans du presenterar, utom getingen som inte du heller gillar, men som kan vara kul att fota. Kram & Må gott

BP sa...

Ett härligt inlägg med alla de rätta ingredienserna för min smak:-)

C-G & Irene sa...

Underbart, och många fina dagar framför er med svala nätter...