tisdag 22 maj 2018

En otroligt fin dag

I går var en vilodag för min värkande kropp, men på förmiddagen idag promenerade jag till polishuset för att förnya mitt pass. Vilken härlig dag! Luften var fylld av doften från syrenerna!

Vid Karl Johans park har kommunen börjat sätta ut kaktusar. Det ska bli 25000 stycken när motivet är färdigt. Vet inte vilken förening som jubilerar i år.

I Järnvägsparken sprider fontänen vatten.

På hemvägen gick jag nära syrenerna.

Doften är intensiv.

Hästkastanjerna blommar vackert, både de

vita och

de röda.
Väl hemma fikade vi på balkongen. När vi hade årsdag blev det inget firande, då vi gjorde besök på GeKås och det stället gillar inte Lennart. Idag föreslog jag att vi skulle göra en utflykt i det blå och det gick han med på.

Efter en del snirklande i stan kom vi ut på Katrineholmsvägen. Efter Simonstorp svängde jag in på vägen till Rejmyre. Vi kom lagom fram till glasbruket, för att hänga på ett par busslaster med turister och tittade en stund på glasblåsningen. Vi hörde guiden beskriva det röda glasets framställning, som behöver flera omgångars nedkylning mot annat glas och blir därför mycket dyrare att framställa. Monica Bratt och Björn Trädgård gav det röda glaset ett ansikte, liksom andra färger.

Här en nutida vas designad av Sissi Westerberg. Vacker eller hur?

Efter att ha tittat runt på de nygjorda produkterna, liksom utställningen av de äldre, gick vi till Gestgifveriet.

Där åt vi en riktigt krämig grönsakssoppa. I dag var det självbetjäning från buffébord, då hela matsalen var abonnerad för de två busslasterna med folk. Jag var inte så bra på att balansera tallriken, så det blev soppa på kanten av tallriken. Riktigt god.

Därefter blev det en silltallrik för mig, med en variant på hyttsill, stekt strömming med senap och dill i gräddsås. Riktigt gott det också. Du skulle ha kunnat tro att vi skulle slutat där, men det fanns ju

isterband och rostade grönsaker och det

kunde vi ju inte motstå. Allt smakade riktigt bra!! Från Rejmyre åkte vi mot Vistinge.

När vi  kom i höjd med Rippestorp föreslog jag Lennart att vi skulle svänga in och se om Margot och Sune var hemma. Vi parkerade bilen på en grusplan och gick upp och klingade i klockan innan vi steg in genom grinden.

En underskön blomma välkomnade oss.

Vi gick runt huset för att se om de var i baksidan av trädgården, men

tyvärr var de inte hemma.

Vi gick ner till sjön och njöt en stund, men ingen Margot kom, så vi for hemåt. När vi kom till Vistinge gjorde vi en sväng in till vänster på en grusväg och åkte förbi Larstorp, där min morfar var född. Så småningom kom vi ner i Svärtinge.

Där stannade vi till på Nina's Café. Hon har samlat på 50-talsmöbler och

fått till en jätteläcker inredning.

Brödet var nybakat och gott.

Vi valde sitta ute i skuggan, när vi smaskade på

godsakerna. Så här firade vi vår 16-årsdag. Helt fantastiskt!