lördag 30 juni 2018

Búðardalur - Reykjanes, etapp 16

Etapp 16. Det regnade i natt och jag var orolig att vi inte skulle komma loss från gräsmattan på campingen i Búðardalur, men det gick bra.

Resan fortsatte väg 60 upp mellan bergen.

Även idag passerade vi många vackra vattenfall i olika storlekar och fallhöjder. Fåren finns också med.

Molnen går lågt, men det har inte regnat. Några droppar har fallit ut,när vi tangerat moln.

På ett ställe kom vi in på ett 6 km långt vägarbete. De bytte vägtrummor, samt breddade vägen lite.
Annars har vi kört på asfalt. Helt ok väg. Denna sträcka blir säkert åtgärdad under sommaren.

Bergen och landskapet förändrar sig mellan dalgångarna. Hästar finns på många ställen.

Efter höjder och dalar kom vi till nya fjordar! Här kör vi över Gilsfjörður.

Fikapaus med vacker utsikt och bakgrund.

Lennart svängde in på väg 61 och det bar uppför igen.

Vatten i någon form fanns bredvid oss. När vi kom upp som högst, 389 m.ö.h. fanns en webb-kamera, så man kan kolla väder och vindar på internet innan man åker upp. Det hade Lennart gjort innan vi startdade.

Ja, går det uppför ena stunden, så ska vi ju ner andra - med fin utsikt framför ögonen!

Från att bara mött någon enstaka bil, kom en rallybil farande och

så kom följebilar och flera rallybilar!

Det är glest mellan husen, men det finns några.

Det är bra skyltat med beskrivning om hur vägen är. Innan stigningen fanns en parkeringsficka, där snökedjor ska på om man åker i sådana tider.

Uppe på den karga platån fanns ett gammalt stenhus. Här uppe fanns inga får eller fåglar, som vi såg,

men väl småsjöar, liksom snö.

Så bar det neråt och då hade vi nått Isafjörður. Det här huset var övergivet sen många år tillbaka.

Det fanns mycket fåglar bland tången, men ingen kände för att vara med på bild.

På håll såg vi en mätstation och vi stannade till där.

Det rök i strandkanten och luktade svavel.

Vi svängde ner till Hotel Reykjanes, som har campingplats. Koordinaterna: N 65° 55' 39,3''  W 22° 25' 29,1'' Kostnad 3900 ISK inklusive el. Här ryker det också ur marken.

Hotellet har en skön utomhuspool med varmt vatten från underjorden! Det kostar 700 ISK/person att tumla om här och i bubbelpoolarna!

Så något för barnbarnen - en av bilarna, som fanns parkerade vid bassängen. En sån bil ska man ha, när man ska ut på mindre vägar!

Geysirer (eller hur det nu stavas) finns det ju hur många som helst av på Island har jag förstått. Å de luktar svavel;-) Jättekul att hotellen erbjuder ställplatser. Perfekt ju! Hur billigt som helst nu när jag kollat växlingskursen på Forex. Å då sägs det att det är dyrt på Island. Den röda bilen är en höjdare! En färgkick i det gråa vädret med inslag av snö!

Mat,restaurangbesök etc är dyrt. En pizza 250-300 sv kr,så jag lagar den mesta maten. Det är mysigt med den geotermiska aktiviteten, men man får se upp var man sätter fötterna, så man inte kliver ner i något hett hål. Söderut finns det aktiva Gejsrar/Geysir, som sprutar upp vatten. Det har vi inte sett något av ännu.