onsdag 27 juni 2018

Dalvik - Sauðárkrókur, etapp 12

Etapp 12

I går kväll festade vi på taco. Ja, faktiskt kväll. Så här nära polcirkeln är det ljust hela dygnet.

I morse lämnade vi Dalvik efter en rätt blåsig natt.

Vi åkte den kustnära vägen 76 norrut.

Ett vattenfall störtar ner i havet. Många fåglar höll till vid bergväggen. På håll syntes mycket träck.

Strax efter kom vi fram till den första tunnelingången.

Den tunneln, 3400 meter lång var enfilig, men med många mötesplatser.

Eftersom vi var på väg neråt, var det vi och andra bilar från vårt håll, som fick hålla in på parkeringsfickorna. Fickorna klarade en långtradare med släp, så det var inga problem.

När vi kom ur tunneln närmade vi oss Ólafsfjörður och möttes även här av en mängd blommande blålila lupiner. Vi har stannat på en parkeringsficka och passade på att fika, samtidigt som vi njöt av utsikten. De vägar vi har åkt har många välmarkerade rastplatser.

Det blev en ny tunnel  på 7100 meter lång med dubbla körfält och ytterligare en på 3900 meter och så kom vi ut till den här utsikten.

Då närmade vi oss Siglufjörður.

Siglufjörður var lite större ort med många fiskeskutor. Vi parkerade utanför campingplatsen och gick sen och tittade runt på gamla stan, med många små hus, som var eller håller på att rustas.

Det här lilla huset med sitt grästak var nyrustat. Det tyckte jag var gulligt! Vi tittade på vackert stickade tröjor och handlade lite bröd och fil,

innan vi fortsatte vår resa. Vi kom till en orangefärgad fyr, som syntes bra i det grön, men säkert också i det vita på vintern.

Molnen har kommit och gått under dagen. Vi har också fått några regnstänk, men blåsten har avtagit vilket jag uppskattat när vi kört så kustnära!

Den här vägen håller man på att underhålla och bitvis är asfalten bortplockad och man har fyllt i med grovt grus. Vi har hållit låg hastighet när vi fått möte.

Mestadels är vägarna raka med en liten böj här och där, men inga hårnålskurvar, men väl en häftig backe utför!

Det är ett antal personer som är ute på cykelsemester. Här fick de säkert vara beredda med bromsen.

Vi kommer ner i en bördig vik, något av ett deltaland, med många forsar från olika fjäll runtomkring.

Vi åkte över bron och

kom till Sauðárkrókur med kyrkan mitt i byn. Vi stannade på Campingen för natten med koordinaterna: N 65° 44' 47,2''  W 19° 38' 48,1'' . Kostnad inklusive el för två pensionärer och husbil är 3333 ISK.Vi har promenerat runt i samhället.

I Campingens servicehus fanns en lapp om att en kvinna hade handstickade tröjor till salu och att man kunde ringa henne. Det gjorde jag och efter en stund kom hon i bil med ett antal. Jag provade och föll för den här vackra tröjan, eller hur?

Så här har vi åkt hitintills på Island. Den blå  biten är etapp 12. Ringvägen, väg ett, är den väg som går runt ön och är grå på kartan.

Dessan sa...

Ni är på en fin resa med vacker natur verkligen. Förstår att ni njuter och att du njuter av den vackra tröjan :) Ha det fortsatt fint. Kram

Kul att få köpa en handstickad fin tröja i stället mot alla maskinstickade.
Men hua vilken otäck tunnel, enkelfilig med mötesplats, nej det hade inte varit något för mig som avskyr tunnlar.

Rolle o Carina sa...

Härlig och spännande resa ni gör!
Visst var tröjan fin.

Ha det gott....

Det är otroligt fin resa! Mycket mer annorlunda en jag såg framför mig hemifrån. På grusvägarna i fjällmasiven åker vi ju inte i. Där krävs fyrhjulsdrivna fordon.

Först blev jag skeptisk, men det fungerade väldigt bra. Har prövat liknande tunnlar i Norge. Kan hålla med i att de dubbelfiliga känns bättre.

Jag blev supernöjd med tröjan. Finns mycket olika saker, vyer och situationer som dyker upp under resan!

Tack! Vi såg en bit av en smal grusväg upp mot fjället, men det är inget som är underhållet. Finns med andra ord inget alternativ till tunnlarna. Jo förresten, man får göra som förr, ta sig till orterna med båt.