onsdag 20 juni 2018

Eiðji - Strendur - Saltangará - Fuglafjøður - Torshavn

Etapp 6.

Efter en jobbig gårdagskväll och natt med hårda vindar, storm i byarna, där jag stundtals var riktigt rädd, åkte vi från Eiði på förmiddagen. Ställplatsen med sitt servicehus var helt ok, men det uppvägde inte blåsten. Det har regnat skurvis, ibland samtidigt som solen tittat fram.

Även om molnen går lågt och det regnar, så är det vackert här! Magiskt! Det är lätt tänka på hur folk får kämpa här i nutid och hur det var tidigare.

Lennart ville åka en vacker väg upp i bergen, men jag vägrade. Ellen har ett stort vindfång och min rädsla för att vi skulle blåsa av vägen fick råda. Vi höll oss till stor del på lägre nivåer.

Vi har upplevt många vattenfall i norra Sverige liksom i Norge, men här är det flera och det är mycket vatten i dem!

Hemma växer Kabelekor i diken, men här växer de överallt, då det är så fuktigt. Det gör också att det är jättegrönt.

Trots allt hittade Lennart en mindre väg att åka.

De flesta hus är brädfodrade. Regn och vind måste slita hårt på målarfärg och virke.

Vattnet far i vinden. På en del ställen yr vattnet uppåt som stora skyar! Här tittade solen fram och då syns dropparna vackert.

En del fall är mäktigare än andra! Det blev på och av med regnkläderna ett antal gånger under dagen.

Här har vi kommit till orten Fuglafjøður, som har det här fallet.

Där såg vi en del blommor i trädgårdarna och

ett vackert stenhus, där turistinformationen fanns. En modern kyrka i bakgrunden.

Vi parkerade Ellen i hamnen på en parkeringsplats, som också var ställplats med el. Här åt vi lunch. Vi testade vi lokala fiskeburgare. Smakade gott! Härifrån åkte vi tillbaka mot Torshavn.

Blåsten minskade under dagen och på eftermiddagen kom också solen fram.

Ibland blev det dramatiskt med moln i bakgrunden.

Solen kom mer och mer. Det gav lyster åt berg och vatten, men gjorde det också knepigt att ta kort genom vindrutan.

Vattnet och bergen fick en helt annan färg!

De röda husen gör sig bra mot det blå och gröna.

Grästak på kyrkor ser vi inte så ofta!

Ön som tidigare bara varit en skugga träder fram! Så vackert!

Här åkte vi förbi Torshavnar Camping på väg in till stan, men vi återkom och står där igen.

Vi ville kolla  om det fanns någon parkering, där vi kunde ställa Ellen under morgondagen, då vi vill titta runt på Torshavn. Blir förmodligen en busstur in till centrum, då det var trångt för stora bilar. Ibland skulle en plåtis vara bra att ha.

I kväll har vi det fint utanför Ellen. Nu hoppas jag på en skön sömn. Känns som jag har lite att sova igen.

Anki sa...

En underbar och spännande resa - och massor med fantastiska bilder! Det är såå roligt att följa er!
Ha en fortsatt fin resa!

Margaretha Lillvik sa...

Spännande resa ni gör. Synd att vädret är så dåligt hoppas det blir bättre. Verkligen grönt och vackert.

Känns ändå som ni har otur med vädret, det känns grått och disigt.
Trevlig Midsommar

FREEDOMtravel sa...

Vackra bilder! Älskar Färöarna! :) Hoppas ni slipper sån där blåst nu bara!

Glöm inte att lyssna på det färöiska språket! Jag älskar det :) Mitt favoritord är 59 ;)

Vår husbilsblogg sa...

Vackert storslaget landskap med bergen i bakgrunden, där gäller det att anpassa sig till hur naturen och marken är formad. Fina bilder.

Så ni har hamnat på Färöarna. Vädret verkar inte vara på er sida ser jag. Men åt andra sidan så är ju vädret där ungefär lika hemskt året om. Ungefär som på Island liksom. Hoppas dock att vädret skärper sig - för er skull alltså.

Så enormt vackra bilder Elisabeth!
Nu väntar jag med spänning på ett reportage från Torshavn.
Trevlig midsommar!

Our Vantastic Travels sa...

Usch ja vad tråkigt att vädret inte är bättre för så att Island kommer till sin rätt. Skälva kämpar vi med värmen i Italien. Önskar faktiskt att det kommer en skur.

Dessan sa...

Vilken fin resa ni gör☺️Ha det fortsatt fint. Kram

Kors och Tvärs sa...

Vackert men trist att ni har så pass dåligt väder. Men å andra sidan kan det ju bara bli bättre då

Tack för alla kommentarer!! Tiden har inte räckt till att kommentera, men jag har läst och uppskattar dem.