söndag 15 september 2013

Färgargården


I går gick förmiddagens promenad till Färgargården, där det var Skördemarknad. Mycket blommor, frukt, grönsaker och bröd var till försäljning.


Man kunde också rösta på olika arrangemang. De här söta tjejerna tog emot förslagslappar. Det man kunde rösta på var uppställt på några bord,


men dessutom fanns en fin växtklänning, som var gjord av Emma Veber. Hon lät sig fotograferas bakom klänningen.


Man kunde också titta på och ställa frågor om svamp till representanter från svampföreningen. Här träffade Lennart en arbetskamrat sen  drygt 25 år bak i tiden. Kul.


På hemvägen gick vi utefter Strömmen. Vattnet var påsläppt för fullt, trots att det varit torrt så länge, men det ska ju bli regn i kommande vecka.
Vi gick hem och fikade och smakade av det köpta brödet.
Så var det dags för mig att åka till Vrinnevi sjukhus och möta upp mamma. Hon skulle genomgå en hörselkontroll. Passade bra, men jag var förvånad över tiden och fick kolla en gång extra. Landstinget har så ont om audiologer, att de som finns måste jobba övertid någon helg ibland. Asta ska nu få två hörapparater.
Efteråt följde mamma med hem till oss och så lät vi oss väl smaka av en fläskytterfilé, som Lennart lagat.

Idag har vi tagit det lugnt. Endast en promenad, där vi köpte några husbilstidningar och sen har vi njutit på balkongen.


Glass och frukt är aldrig fel.
Flera helgbilder hittar du hos här hos Marit.

17 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Så fina bilder från Färgargården! Det ser ut som en bra dag! :) Och ett perfekt avslut!
Önskar er en fin ny vecka!

Annemor sa...

Nydelige bilder fra Färgargården. Det bildet jeg likte aller best var av elven.
Hm. Skulle tro jeg hadde fått nok av vann.
Ha en fin kveld.
Mormor

BP sa...

Gillar den där klänningen! Inte att prata om svamputsällningen. Skulle aldrig plocka svamp utan att få den "värderad"...

Vår husbilsblogg sa...

Nu tycks det vara skördefester lite överallt. Det gillar jag och njuter i fulla drag till doften av skördade frukter och grönsaker. Härlig tid detta också.

Unknown sa...

Fin bild- och text beskrivning av en utflyktsdag. Jag älskar svamp, hade jag varit där hade svampbordet varit en favorit.
Kiki

Anki sa...

Så bra att du hann dit! Jag har också bilder från Färgargården :) Visst är det en trevlig tradition - speciellt med det vädret som var i lördags.
Ha det gott!
Kram

Monica o Jacob sa...

Nä glass och frukt tackar man inte nej till, fin klänning;-)

Violen sa...

En härlig, innehållsrik dag! Skördemarknad, det är något jag tycker om! Fina bilder därifrån och klänningen drar blickarna till sig! Vilket jobb att tillverka den!

Ingrid sa...

Så fint det ser ut där på Färgargården och vilken vacker klänning!
Skönt för Asta att hon får hörapparater. Jag märker att jag hör allt sämre, det är nog snart dags för mig också. ;)

Kram, Ingrid

Seniorerspekulerar.se sa...

Skördemarknader och skördefester är alltid intressanta evenemang. Blir själv alltid imponerad av alla som bidrar, både för deras flit men också för det kunnande som på olika sätt visas. Sällan kommer man tomhänt efter ett sådant besök. Jag läser också flera husbilstidningarna, framförallt tyska men nu har jag också en engelsk som är riktigt intressant. Kram, 3M

Leovi sa...

Wonderful photo, beautiful colors, Great Themes!

Freja sa...

Det låter som en härlig helg! Och frukt och glass är alltid OK...

Anita - Malta sa...

Går inte att ta miste på att ni haft en väldigt skön helg. Helt underbara bilder och vilken läcker klänning !! Skulle också vilja gå på Skördemarknad ;-) Nu fick jag gå i Valletta istället vilket inte är riktigt samma sak ;-) Men allt har ju sin charm på sitt sätt.

Dessan sa...

Det såg fint ut. Vilken fin klänning. En del är påhittiga o duktiga:)Kram//D

Ama de casa sa...

Ja det var ett bra namn - Färgargården. Nog var det mycket färg där, alltid :-)

Agneta sa...

ser ut att ha varit en trevlig skördemarknad som ni var på.
Och ja visst är det konstigt att vissa måste jobba övertid på helger för att det ska gå runt, då är det verkligen dax att anställa flera!

Marit Johansson sa...

Vilken rolig och fin klänning!