onsdag 26 april 2017

Utflykt till Valdemarsvik


På förmiddagen tog jag C:3an till väninnan Hedwig i Valdemarsvik. Det har gått ett halvår sen vi sågs senast, så det fanns en del att prata om. Telefonsamtal är bra, men det är absolut roligare att träffas. Hedwig bjöd på kaffe och macka samt Memma när jag kom. Memma är en typisk finsk rätt, som görs och äts vid påsk. Spännande att få pröva nya smaker.
Jippii ville ha en hel del uppmärksamhet. Hon är en lekfull och samtidigt kraftfull hundfröken. Senare lämnade vi Jippi hemma och for till


Kårtorp, där vi åt


en sen lunch, en köttgryta som smakade riktigt gott.


Vi skulle titta på Rickys drivvedskonst, men allt var slutsålt inne i butiken, så vi tittade på loppisgrejor. En gräddkanna följde med mig hem.


Väl hemma igen tog Lennart och jag en promenad i kvällssolen. Bygget vid simhallen har kommit rätt långt.


Vid Ljura fanns det fortfarande kvar några blåsippor och


de japanska körsbärsträden i Vasaparken började vara överblommade.
En energigivande dag!!!

15 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilken trevlig utflykt!
Här finns det också blåsippor kvar. Det är väl det kyliga vädret som gjort att de blivit lite långlivade.
Kram, Ingrid

BP sa...

Älskar drivvedskonstverket. Förstår att det var sutsåld inn i butiken om Ricky gör så himla fina saker.

Lennart och hans tankar sa...

Till höger om bygget vid simhallen stod vi för lite sedan.
Med lite tur går det fortfarande att parkera.

Anonym sa...

Trevligare att traffas, ja! Memma såg jag i frysdisken på ICA men vad innehåller det? såg inte så aptitligt ut? Skön solig kväll ända ner i Skåne, får gärna forts så.

Anki sa...

Ser ut som ni hade en trevlig dag! Drivvedskonsten är verkligen häftig!
Ja, det går undan med nybyggena i sta´n :)

Ama de casa sa...

Vilken härlig dag! Visst är det trevligare att träffas på riktigt, men telefonkontakt är inte heller så dumt det heller :-)

Matts Torebring sa...

När jag kommer bort och det finns en hund innanför dörren, slår jag mig alltid ned på golvet och hälsar på hunden först. Hunden var ju också först på plats, i ditt trevliga reportage.

Husbilen-Ellen sa...

Det finns fördelar med svalare väder,men inte mycket

Husbilen-Ellen sa...

Ricky trodde det skulle finnas nya till försäljning till midsommar ifall du gör en utflykt till de här trakterna.

Husbilen-Ellen sa...

Kanske går, men det verkar inte bli många parkeringsplatser kvar.

Husbilen-Ellen sa...

Memma är gjord på rågmjöl, rågmalt och sirap. Rätten har en mycket karakteristisk klibbig konsistens och mörkbrun färg med mustig, söt doft av spannmål. Serveras med kaffegrädde.
En speciell smak, som jag inte kan jämföra med något annat.

Husbilen-Ellen sa...

Vi hade jättetrevligt! Nybyggnationen kommer förtäta och förändra Norrköping.

Husbilen-Ellen sa...

Telefon och internet är bra, men bäst är absolut den personliga kontakten.

Husbilen-Ellen sa...

Jippi var bra på att hälsa välkommen!

Dessan sa...

Den fina drivvedskonsten gillade jag :) Kram