måndag 21 augusti 2017

Nynäshamn - Visby - Ekstakustens naturreservat


Vi for med färja 9:15 från Nynäshamn till Visby.


Det var en solig och lugn överfart. Vi stannade vid reningsverket i Visby, där vi tömde och fyllde på Ellen.


Vi lämnade Visby och körde söderut. När den här vyn visade sig, stannade jag till på en bussparkering.  Ett måste att ta till sig det storslagna!


Vi körde runt i Klintehamn innan jag fortsatte söderut, där vi tog oss ut till kusten och Ekstakustens naturreservat. Där parkerade jag Ellen, så vi fick den här ljuvliga utsikten.


Det kom en del mörka och växande moln från Visbyhållet.


Jag bestämde mig för att ta en promenad längs vägen. Jag fotograferade några Cikorior, som fortfarande blommade.


Tistlarna var vackra.


Fjärilar och andra insekter lockades av blommorna. Jag tror det här exemplaret är någon slags pärlemorfjäril.


Jag såg några bär jag inte kände igen. De påminde om hallon, men var blå och växtsättet var mer som björnbär. Smakade på ett och det var syrligt.


Mötte en man med hund, som jag frågade om han visste vad det var för bär. Han svarade att det var salmbär eller blå hallon. Salmbärssylt har jag ätit, men jag har aldrig sett bären tidigare!



Samtidigt som det fanns salmbär, bar växten också blommor.



Det var också mycket humlor av olika sorter i dikeskanten.



Under tiden jag promenerade, njöt Lennart i solen med den fina utsikten framför sig.
Koordinaterna hit är: N 57° 17' 41,1''  E 18 ° 07' 33,9''



Det kom inget regn, så vi satt ute i solen och hade det gott. Senare tog jag en promenad åt andra hållet och då såg jag de här rätt låga blommorna. (Ovan pukvete, se kommentarer)



Även den här blomman var låg. Jag känner inte igen någon av dem sen tidigare. (Ovan Axveronika, se kommentarer)



Efter ett tag passerade jag en odling med vinstockar!



Efter ytterligare en stund träffade jag på de här trevliga kvinnorna, som tog vara på en vacker kväll! Vi pratades vid en stund innan jag vände och



tog mig tillbaka till Lennart vid Ellen. Då var vi fyra husbilar. Senare har det åkt förbi ett antal husbilar,



när vi tittat på solnedgången, som kom av sig i en molnbank.

13 kommentarer:

Ingrid sa...

Ekstakusten är ett riktigt smultronställe och vackrare plats finns nästan inte på Gotland tycker jag, men jag är väl partiska antar jag.
Såg ni de salmbärsplockande thailändarna i diken? Det är fullt av dem överallt nu. De låga rödaaktiga blommorna är pukvete. Den blommar nästan hela sommaren och den blå är nog en senblommande förkrymt blåeld.
Jag ringer dig i morgon!
Kram, Ingrid

BP sa...

Gotland, precis som Öland är ju speciella vad gäller växtligheten har jag förstått. Å Gotland är ju en otroligt vacker ö. Hoppas ni åker till Fårö också som jag tycker är fascinerande.
Kul att ni började vistelsen på Gotland med solsken. Här var det också en av sommarens soligaste och varmaste dagarna.

Dessan sa...

Ni har då haft tur med vädret ser jag, så kul :) Vi börjar våran semester i morgon o åker söderut. Ser inte så lovande ut med vädret. Ha det fortsatt fint. Kram

Anki sa...

Ser härligt ut! Pukvete har du redan fått som svar - den finns (eller fanns) vid Trälsäter - rättöversvägen upp till vår väg mellan Vånga och Granmyra. Den blå tror jag är axveronika.
Ha det fortsatt gott!

Husbilen-Ellen sa...

Här är otroligt vackert! Tack för samtalet och för namnen på växterna. Den blå tyckte jag inte riktigt såg ut som blåeld. Det fanns flera av dem på samma ställe, låga och skira.

Husbilen-Ellen sa...

Har finns mycket speciellt att titta på, allt från växter, hus underbart landskap, rauker och mycket mycket mera! Jag tror nog det blir en tur på Fårö också.

Husbilen-Ellen sa...

Vi har en fin morgon nu som vi tar vara på. Det finns en del hotfulla moln, så det kan ändra sig snart. Ha en riktigt skön semester!

Husbilen-Ellen sa...

Tack för namnen. Alltid kul att veta. Jag får hålla ögonen öppna om vi går på promenad åt ditt håll vid något tillfälle.

Kors och Tvärs sa...

Fina annorlunda blommor och bär som minsann inte växer var som helst!

Anonym sa...

Ser sirekt att Gotland har en ennorlunda flora o fauna, tack för dina fina bilder som vi gillar starkt eftersom vi inte kunde vara med vid denna CCS träffen :-) :-)

Husbilen-Ellen sa...

Det är ett härligt landskap, som man inte kan se någon annan stans!

Husbilen-Ellen sa...

Gotland är vackert, jag fortsätter förmedlar en del från vår tur.

Matts Torebring sa...

Mycket trevligt att se. För mig själv är det 45 år sedan, jag var på Gotland. Dags att åka igen.