lördag 15 september 2018

Film och klassträff


I början av veckan blev det en del praktiska bestyr, som tandläkarbesök. Jag sorterade och etiketterade också en del av de foton jag tagit.


Vi promenerade en del och konstaterade att det grävs mycket i Norrköping. Grävaren får bli ögonfröjd för barnbarnen.


Vi var och såg en bra film"Den blomstertid nu kommer". En katastroffilm, som tog tag i mig och väckte en hel del tankar. Tankarna förstärktes förstås, då en del scener var inspelade i Skärblacka och där mitt barndomshem med omgivning fanns med i några sekvenser. En film jag kan rekommendera dig att se. (Bilden lånad från SF.)


I torsdags ägnade jag mig åt att skanna in en del kort från min skolstart för 60 år sen. Här är examensbilden från första klass. Jag står i andra raden längst till vänster. Redan då något längre än mina klasskamrater. Vår lärarinna de tre första åren var Gunnel Öjermo.


Igår hade vi klassträff  efter 60 år och vår "fröken" Gunnel var med. Här tillsammans med Ann-Christin.
Vi träffades på Ljusfors herrgård, som sen en del år tillbaka är hembygdsgård för Skärblacka med omnejd.


Gunnel hälsade oss välkomna in, men då var jag så fylld av minnen att jag glömde fotografera. Här sitter vi ner för en gemensam lunch.
I skolstart var vi 22 elever. Till den här första klassträffen kom 13 f.d. elever. Tre stycken hade avlidit och några var allvarligt sjuka och en hade man inte lyckats hitta. Många bor i närområdet Norrköping / Söderköping, men med spridning till Stockholm, Ödeshög och Småland.


Britt-Mari och Ing-Marie pratas vid på övervåningen, där vi tittade på utställningar och modeller över samhället.


Här tackar Gunnel för en trevlig eftermiddag, som vi andra instämde i.
Initiativet till träffen togs av Bo, Ann-Charlotte, Ing-Marie och Tommy. Det tackar för! Jättetrevligt att träffas.

I dag lördag, har vi varit med barn och barnbarn på Ljusfallshammars lantbruksmuseum, "Bondgården förr". Bilder därifrån kommer.

6 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Har inte varit någon klassträff för min klass och nu lär vi väl inte få ihop så många. Som du säjer, en del avlidna och andra sjuka, ack ja, åren går.
Hoppas ni hade trevligt i Ljusfall! Jag har trevligt när jag är där...på knyppelträff!
Kram Inger

Dessan sa...

Visst är det så att alla maskiner är barnbarnens ögongodis...det är så rätt :) Oj jag mår dåligt själv över att jag inte tar tag i att föra över alla bilder man har sparat!...känns inte kul att sitta ner o göra det...men desto roligare när man är klar :-) Lyckos dej som tagit tag i det. Kram

Lennart och hans tankar sa...

Trevligt med klassträff.
Vi har haft vart femte år.

Kam

Husbilen-Ellen sa...

Vi hade jättetrevligt i Ljusfallshammar. Toppen med sådana dagar!

Husbilen-Ellen sa...

Tar tid, men det får bli lite varefter. Jag börjar få så mycket kort, att det blir ett måste.

Husbilen-Ellen sa...

Jag hoppas det blir så för oss också!