onsdag 20 februari 2019

Bilutflykt till Teneriffa 190211-19, del 1

Vi har gjort en bilutflykt till Teneriffa och jag bestämde mig för att ha helledigt och inte ta med PC´n, därför har det varit stiltje extra länge på bloggen. Det blev en hel del kort tagna under resan, så nu har jag en del jobb med att gå igenom de 1647 kort  jag tog. På kartan ovan kan du se hur vi åkte på ön.

Första dagens etapp. Lennart hämtade hyrbilen på morgonen 190211 och så for vi motorvägen norrut.

Det var en del trafik in mot Las Palmas, men här har vi gått över till GC 3 och då var det lugnt.

Havet gav som vanligt en  del vattenkaskader, när vågorna bröts mot stenarna i norr.

Vi åkte direkt till färjeläget vid Puerto de las Nieves. Färjan syntes inte till, så vi hann med en kopp kaffe innan det var dags att äntra katamaranen. Den svalde många bilar och var ändå inte fylld.

Överfarten tog ungefär 80 minuter. Här närmar vi oss Santa Cruz.

Vi körde förbi Auditorio de Tenerife, som Santiago Calatrava var arkitekt till och som invigdes 2003.

Vi svängde in på TF 1 och hade då de här två höghusen på vår högra sida. Vi hade redan åkt tillräckligt med motorväg, så vi tog av till väg TF 28, som slingrar sig högre upp.

Innan vi åkte på morgonen tömde vi kylskåpet, på det som inte skulle klara sig när vi var borta. Det gjorde att det blev en lunchpaus utefter en vägkant. Gazpacho och macka smakade bra i värmen.

Lite längre fram stannade vi på en utsiktsplats och fick då den här vyn. Det var soldis, men också lite moln som gjorde bilden grå.

Dagens mål var Güidemar och

en liten väg upp till Hotel Rural La Raya.

Där installerade vi oss i det spännande gamla huset. Huset byggdes på 1500-talet, men har förstås ändrats efter det. Till att börja med tillhörde det familjen Vargas, som var herrar över Güidemar. Under 1800-talet byggdes det om till hotell och riktades då till engelska turister.

Vi hade en vacker utsikt från vårt sovrumsfönster.

Vi hade också tillgång till en terass. Här satt vi och njöt i skuggan.

Nackdelen för mig var att det var trappor och förstås ingen hiss! Trots att det var skönt på terassen, ville jag kolla in den stora trädgården. Där var höns, som gick fria, men kalkonerna var i en inhängnad.

Det fanns blommor av många slag. Krasseblomman tyckte jag var vacker i färg och "ansikte"!

Bären på den Japanska mispeln började mogna.

På kvällen gick vi ner till den rustika restaurangen.

Här prövade vi på en nyhet för oss, sötpotatis med Almogrote. Efteråt tog jag reda på vad det var: en sås gjord på bland annat riven/smält hård ost, peppar, olivolja, paprika, vitlök. Smakade riktigt bra som förrätt tillsammans med en mixed sallad.

Efter det valde jag stekt kanin och Lennart satsade på entrecote. Mätta och belåtna drog vi oss tillbaka till vårt rum. Det var ingen chans att somna förrän andra gäster gått in till sig och det gjorde de vid 22.30. Vi bodde ovanför restaurangen. Vi sov gott och vaknade till fågelsång och solsken.