söndag 25 april 2021

Dagarna går så sakteliga

 

Det är länge sen jag skrev på bloggen, men det har inte hänt så mycket eller rättare sagt jag har haft fokus på annat än blogg och Fb. 
Något som gjorde mig väldigt glad var när jag i påskas öppnade ett kuvert och fick den här fina hälsning från sonsonen Harry.

 Promenaderna har fortsatt. Hyacintskillan börjar vara överblommad.

Bellisen fortsätter blomma vackert i gräsmattorna och

de japanska körsbärsblommorna kom först nära husväggar och

senare även i Vasaparken.

Under april har det varit några rejäla bakslag med blötsnö och intensiv blåst.

Det märks på en del Magnoliablommor, som är frostnupna.

Det finns många sorter och jag har njutit stort av att titta på dem.

Forsythiabuskarna är en annan ögonfröjd.

Så intensivt gult att man nästan inte ser blommorna.

En solig dag gick vi vidare från Albrektsvägen upp Skarphagsleden till Ektorpsgatan, där vi svängde ner till Idrottsplatsen. Där revs gamla elevhemmen och har nu ersatts av tre nya huskroppar.

Utanför idrottsplatsen finns en staty av Gunnar Nordahl.

En annan dag passerade vi Nelins konditori lagom som det var kaffedags. Det smakade bra i solen.

Det jag har ägnat mycket tid åt senaste månaden, är att skanna kort och negativ efter min mamma. Jag startade med 1951, mitt födelseår. Här är jag 8 månader.


Ett exempel från sommaren 1953, där dåtidens tvättmaskin var igång. Arbetsställningen för mamma, var inte den bästa. Vi hade också del i en tvättstuga vid Motala ström, där vi kokade lakan och handdukar i lut, som sen sköljdes i strömmen. Kan fortfarande minnas doften av såpa, när vi skurade mattor på flytbryggan.


1957 fångade pappa Nisse en gädda på kastspö i sjön Horken. Den vägde 11,95 kg och var 115 cm lång. För det kastet fick pappa andra pris i Expressens fisketävling. Morfar August hjälpte till att läsa av bessmanet.
Genomgången av fotona har fått mig att göra en minnesresa. Jag har också insett att det varit svårt minnas vilket år som olika saker hänt. Tur mamma och pappa varit noga med att klistra in kort och gömt negativ i något så när bra ordning.

Jag har också gått igenom de tavlor jag målat och bestämt mig för att avyttra mitt stora golvstaffli. Det kommer inte bli några mera oljemålningar.



Är du intresserad eller vet någon som vill ha ett rejält italienskt staffli, MABEF, så finns det ett hos mig att hämta för 1000 kr. Det är under halva priset av ett nytt.

7 kommentarer:

Arne L sa...

Fina bilder. Särskilt bebisen. De kinderna vill man ju pussa. Vi åker ut en sväng med husbilen i morgon. Tänkte oss en runda i södra länet, typ Hannäs, Falerum, kanske en sväng in i Småland, Odensvi, Edsbruk. Är ni ute något? Häng gärna på!

Ingrid sa...

Snö har vi sluppit under april, men kallt har det varit.
Så roligt med gamla fina foton.
Ha ett fint slut på april!
Kram, Ingrid

BP sa...

Även om det var stiltje här på din blogg så har ni ju inte haft tråkigt precis. Har en känsla av att våren trots bakslag har kommit aningen längre hos er än här.
Ja, det där med att skanna in gamla fotografier har stått på min to do list ett tag nu, men jag hittar alltid en ursäkt...
Å tvättbaljan, ja en sådan hade vi också, minns till och med en tvättbräda. Som vuxen är du förresten väldigt lik din mamma.

Hedwig sa...

Porslinshyacinterna är underbara. Har fått lökar av en granne och har även planterat på Mikas grav. Så skönt att se Lennart 10 år yngre igen.

Freedomtravel sa...

Vilka fina gamla bilder! Men håller med, din mammas arbetsställning lämnar verkligen en del att önska. Fina vårbilder också! Verkligen aprilväder nu, sommar ena timmen och vinter nästa ;)

bm.lars.reseblogg sa...

Så kul att få grotta ner sig i gamla foton, även om bl a det som då var kvinnornas göromål inte var något latmansgöra. Här har vi ingen brist på sysselsättning med en dryg vecka till flytt och kartonger högt och lågt. Nästan tur att inte ett fint vårväder lockar oss till husbilsresor.....
Ha det så gott!

Elisabeth sa...

Tack för kommentarerna.