fredag 9 juli 2021

Utflykt med barnbarnen i närområdet

Vår resväg.

Vi var hemma i Norrköping en kort stund på måndagen, så att vi hann hämta ett paket och se till lägenheten.
Sen åkte vi till Finspång och hämtade barnbarnen. Vi for först till Ljusfallshammars Lantbruksmuseum, där det skulle finnas en ställplats, men där var det stängt.

Vi fortsatte då vidare till Småängens Camping med koordinaterna: N 58° 45' 1,66''  E 15° 28' 9,76''. Platsen kostade 270 kr utan el.  Här hade vi en skön och varm kväll, även om himlen var mörk.
Det fanns en badplats och en studsmatta, samt planer att spela badminton eller vollyboll på. Mini-golfen stängde redan kl 17, så den missade vi.

Förmiddagsfikat på tisdagen smakade bra i skuggan av Ellen.

När man har fotografer med, så blev vi bägge med på samma bild.

Resan gick sen vidare till Bergs slussar. Där var det spännande att se slussningen! Det blev varmt, så vi fick se de olika slussstegen i omgångar.

Vi parkerade på ställplatsen med koordinaterna: N 58° 29' 5,8''  E 15° 31' 37,47''. Där kostar det 195 kr/ dygn utan el. Servicen var soptunnor och vatten, kasett-tömning, WC och dusch.

Vi behövde stärkande glass i värmen mellan slussningspassen.

Jag hittade förstås några vackra blommor.

På tisdagen for vi vidare med ett första stopp vid Vreta Kloster kyrka. Vi tittade in i 1100-tals kyrkan. Där inne fanns flera kungasarkofager och förgyllda kronor som hängt från taken. Vi träffade på Douglas-släktens vapensköldar och gravpaltser.

Vi tittade runt bland klosterruinerna och ner i brunnen, som blivit önskebrunn för några och skräpbehållare för andra.

En skiss över området, samt skyltar vid de olika "rummen" gjorde att vi fick en bra uppfattning om hur nunnorna hade det en gång i tiden.

Lavendeln blommade vackert och lockade insekter.

Sen tittade vi på en av de få akvedukterna i Sverige, vid infarten till Ljungsbro. Vi for under och vidare till Cloetta. Tanken var att vi skulle handla godis, men kön dit var alldeles för lång, så vi fortsatte till

Stjärnorps slottsruin. Här höll Douglasätten till. Slottet byggdes  efter Westfaliska freden av Robert Douglas, som vi såg vapensköldar mm från i Vreta Kloster kyrka. Slottet fungerade, men 134 år senare så brann det ner år 1789.

Nu är det greve Gustaf Douglas, som äger stället och flygeln är numera huvudbyggnad.

Slottsruinen håller på att rustas sen några år tillbaka. Fönster är nu insatta och sen ska det bli ett platt osynligt tak, som ska skydda husmurarna.

Vi fortsatte ner i den vackra ravinen.

På våren blommar vitsippor och senare liljekonvaljer. Nu är det de höga blåa klockorna, osäker om det är Knölklocka. Hur som, är de väldigt vackra och finns i massor, liksom

Älggräs, som lockar olika insekter.

Det fanns rester av stora träd.

Vi följde bäcken ett långt stycke och sen blev det

åter mot husbilen Ellen. Vi fick gå med stora steg eller som barnen springa, för att vi inte skulle få påhälsning av myggor! Trots dem är det ett fint ställe, som vi kan rekommendera!

Koordinaterna hit är: N 58° 31' 53,73''  E 15° 34' 48,96''

Vi stannade sen lite längre fram vid en parkeringsplats utefter Roxen där vi åt, innan det blev återfärd till Finspång. Där vi bunkrade godis. Som mormor och morfar tog vi oss rätten att inför godis på lilllördagen.

Så skönt att vi har två sprutor mot Corona, så vi åter kan umgås lite säkrare!