lördag 21 augusti 2021

Norrköping

 

Pausen blev inte så länge, som jag tänkte för i förrgår kväll var vi ute och tittade på hur Nya Östra Promenaden såg ut. Många av lindarna i den pampiga, men till delar sjuka allén var fällda. Här en blick från söder mot norr. Så här har jag aldrig sett husen tidigare.

Infarten från Söderköpingshållet är uppgrävd.

Några yngre lindar står kvar.

Vackra hus i innerstan kommer fram.

På andra sidan Promenaden kommer andra hus fram.

Längre ner på gatan syns Oscars skolan. Där var tidigare Norrköpings skolmuseum. 

På andra sidan Repslagaregatan väntar några träd på sin dödsdom.

Sjöfartsverket med sol på taken. Här var tidigare Litografen.

Efter ligger EONs lokaler och gamla nedlagda värmeverket syns i bakgrunden.

Östra Promenaden fotad från norra änden av gatan och

då hade jag nära till hamnen och rivningsarbetena som sker där. Nya bostäder ska byggas vid vattnet och de gamla industritomterna saneras till höga kostnader.

 Kan inte förstå hur kommunen tänker med översvämningar och annat i miljöpåverkans spår!

I går förmiddag fortsatte jag fotografera lindar. Här i Södra Promenaden mot avfarten till Söderköping.

Det dröjer innan de nya lindarna, även om de planterades för 20 år sen, blir så här lummiga och fina!


Idag promenerade vi Kvarngatan och förbi huset till höger, där jag arbetade rätt många år, med Telia/TeliaSonera, som arbetsplats.


Studentbostäder till vänster och de nybyggda hyreshusen längre fram.


Husen gör sig fint mot den blå himlen. 


Senaste tillskottet på Kvarngatan och hörnet Kungsgatan har man börjat med. Hur det ska se ut ser du på husgaveln.


Vi fortsatte över Kungsgatan via bron till Visualiceringscentret. Jag tycker bilden på en del av byggnaden som tillhör LIU blev bra.


Vi fortsatte Grytsgatan fram till Moa Martinssons torg och


statyn av henne.


Nästa fotostopp blev vid fängelset. Någon har klättrat upp och målat färgglatt på muren.


Vi passerade Färgargården


och jag tog en paus på träsoffan och tittade på änderna en stund.


Vi fortsatte längs Åbackarna. Vid Kneipen ska det byggas ett nytt hus.


En härlig dag med starkt blått inslag!


Brostugan har nästan försvunnit in i grönskan. Visst fattas 5-öres bron?


Riksbron vid gamla E4 genomfarten. När vi kom fram till den vände vi och gick tillbaka samma väg.


När vi kom tillbaka till Färgargården blev det kaffe med krämbulle. Bullen var god, men kaffet var vattenskadat.


Det fanns fortfarande några blommor, som jag passade på attfotografera.


Vi närmade oss industrilandskapet här och gick över spången till andra sidan


och fotade mot Moa Martinssons torg.


Mycket vatten forsade fram, som


gav liv och reflexer i bliderna.


Vi sneddade förbi Arbetets museum och vattenfallet där


innan vi kom till Holmentornet och min gamla arbetsplats. En period hade jag rummet bredvid tornet på andra våningen till höger.

De senaste dagarna har jag testat min nya kamera på mobilen, OnePlus 9 Pro. Den har en del nya finesser, som jag testat. En del blev bra och annat behöver mer övning.

3 kommentarer:

Hedwig sa...

Så många bilder. Intressant att se alla förändringar och tråkigt att aldrig mer få åka igenom gröna allétunneln.
Kameran verkar bra, men det är du som är en bra fotograf.

Apropå infarten söderifrån, jag brukade åka ända fram till Södra promenaden och sen Kungsgatan ner till Karin. Undrar hur jag skall motstå den ryggmärgsrutten.

bm.lars.reseblogg sa...

Tänk vilken dokumentation över Norrköpings stad du har gjort under dina promenader. Som vanligt fina foton , men vi håller med om att det tar ett tag att lära sig ny teknik. Vi har inte lärt oss utnyttja våra nya (och första) IPhone fullt ut och Lars leker med ett nytt objektiv till sin Canon.

BP sa...

Det händer mycket i Norrköping som verkligen är en levande stad. Det gör ont i mig när jag ser att man tar bort alla gamla fina träd. Okej, om träden är sjuka, men om man skövlar dom bara för att exploatera marken blir jag riktigt arg.

Tusen tack för en suverän rundtur i din hemstad:-)

Kul att din bloggpaus blev så kort och att du är tillbaka:-)

PS. Lycka till med din OnePlus 9 Pro. DS.