onsdag 22 december 2021

Senaste veckan

 

Senaste veckan har jag haft en del praktiskt styr med besök hos läkare, fysioterapeut och en tredje dos vaccin mot Covid-19. Däremellan har det blivit en och annan promenad i Norrköping. Jag har bl.a. tittat på hur vårt nya höghus börjar ta form. Det ska bli 16 våningar högt, så det ska växa med ytterligare sex våningar. Det här huset kommer i bra läge. Det blir betydligt sämre för de som bor i lägenheterna i gamla yllefabriken. Mycket av deras ljus försvinner.

Vintersolståndet var i går och då var Lennart och jag ute på en kort kvällspromenad i centrala stan. Här är dekorationer på Hantverkargatan.

Vi fortsatte till Hötorget där jag fotade St Persgatan mot Spiralen och Linden.

Vi gick till Drottninggatan och fotade den norrut.

Vid Filmstaden kom en spårvagn med tomteluva ifall oss.

Vid Hörsalsparken var en del plastgranar tända och

vid Hörnet Drottninggatan - Repslagaregatan lyste det paket-inslagna huset.

När vi gått kvarteret norrut och kommit till Skolgatan vände jag mig om och fotade åt andra hållet, Drottninggatan söderut.

Därefter blev det ett kvarts varvs vändning och blicken följde Skolgatan mot Industrilandskapet och "Adventsljusstaken" på Värmekyrkans tak.

Vid korsningen Drottninggatan - Knäppingborgsgatan nådde vi Ribbingska huset. Det byggdes som bostads 1862 till brukspatron Jacob Leesen. 1972 köptes huset av Televerket.

Det något lägre huset som följer efter, är Nermanska huset, som byggdes 1888. År 1908 såldes huset till Kungliga Telegrafverket. I det huset, fast in mot gården, hade jag min första arbetsplats på Televerket, när jag anställdes som personalkonsulent 1979. 

Det tredje huset är 1912 års hus, här fotat hörnet Drottninggatan - Hospitalsgatan. De tre husen i kvarteret Kronan är förklarade som byggnadsminnen. Högst uppe under taket vid de bågformade fönstren hade telefonisterna sin arbetsplats under många, många år.

I samma gatukors, men åt andra hållet, finns ett modernare hus. De övre två våningarna har inte så många år på nacken. Bottenvåningen innehades av PK-banken.

Jag vänder mig ett halvt varv till och fotar Hospitalsgatan mot Nya torget. Stjärnorna är sig lika sen jag var liten på 50-talet.

Jag avslutar foto-promenaden med paketen på Nya Torget, samt


det konstfulla trädet på andra delen av torget!

4 kommentarer:

Anki sa...

Tack för den fina promenaden och alla fina bilder från hemstaden! Nu när jag bor i Finspång brukar jag ta bussen in till stan - såå fint med all belysning just nu!
GOD JUL!

BP sa...

Norrköping by day är fin, men Norrköping by night är strået vassare. Julutsmyckningarna och belysningen är precis lagom och inte överdådig. Det gillar jag.
Sedan tycker jag synd om alla som bor i skuggan av det nya höghuset. Här gör man likadant, och jag kan inte se några fördelar med det...

Freedomtravel sa...

Härligt med all julbelysning! Önskar God Jul!!!

bm.lars.reseblogg sa...

Så fina kvällsbilder från ett julupplyst Norrköping. Vi har bara pratat om att gå ut med kameran, men så långt som till handling har vi inte kommit.
En riktigt God Jul önskar vi er!