torsdag 7 april 2022

Påsken närmar sig

 

Inför veckoslutet storstädade vi och tog fram påskpyntet. Då insåg jag att det var länge sen jag putsade mässingen. Fram med målarduken, som skydd för bordet och så satte jag i gång med att gno. Det tog inte så lång stund och 

jag blev blev nöjd med resultatet.

Jag vet att jag var tidig med påskpyntet, men jag njuter av mina gamla påskägg sen barndomen.

Jag gillar inte bara dem utan också titt-ägget gjort på Cloetta på 1930-talet, liksom påskkäringarna från slutet av 1950-talet. De gjordes av en väninna till min mormor av en glasflaska med sand, som fick ansikte och kläder. Tyget bidrog mormor med, för jag känner igen hennes förklädes tyger.

Jag gillar också de handmålade äggen från Prag, som hänger i gardinen i köket.

I lördags gjorde vi en tur till och i Finspång. Vi passade också på att gratulera Patrik i förskott med hembakat bröd och en bukett tulpaner i sin vas.


Tänk att mormor alltid ska ta kort innan man kan börja fika!


På hemvägen parkerade vi vid Vistinge och gick sen upp till det nya område Melbysund, som man exploaterar. Utsikten över sjön Glan är helt ok, även en mulen dag.


De första bostadsrätterna är snart klara för inflyttning.


Många flera hus och villor ska det bli i och runt backen.

I söndags tittade vi till Ellen. Bilen startade på första försöket efter ett vilande halvår.

Lennart testade både gas och bromsar inom det inhägnande området. Allt var bra. 

Senaste tiden har jag sorterat tavlor och haft iväg en del åt olika håll, men dokumenterade dem först.

Jag har också gått igenom alla lådor med akvareller och sorterat i en kasta-hög och övriga har jag sorterat på årtal, samt dokumenterat dem. Det tar jättemycket energi att gå igenom och ha bort, men med begränsat utrymme, så måste jag.

Dagliga promenader blir det även om jag inte tar så många kort. Här blev ändå nya vägkorset vid simhallen dokumenterat.

Östra Promenaden blir bara en fil i vardera riktningen. Inte så långt kvar innan man kan släppa på trafiken. Längst bort i bilden håller man på att asfaltera en första omgång.


I tisdags morse var det mycket frost, men sol. I dag var det snö, men grått, så det blev inget foto.


I går blev eftermiddagspromenaden i Nyhemskogen i Finspång.


Efteråt var vi till Missionskyrkan och lyssnade på musikskolans blåsare. Noelle spelade klarinett och Wincent saxofon. Det var många barn som framträdde och många föräldrar, liksom mor- och farföräldrar som lyssnade. Så härligt att få vara med. Därtill träffade jag gamla vänner, som jag inte sett på 35-40 år!

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Så mycket fint påskpynt du har! Jag har inte så mycket, men jag har också gått händelserna lite i förväg och plockat fram det i dag.
Det måste vara väldigt roligt att få lyssna till barnbarnen framsteg inom musiken.
Ha en glad påsk!
Kram, Ingrid

BP sa...

Vilken härlig mix i ditt inlägg. Är impad över att du pyntar till Påsk, men fint med gamla saker som betyder nåt för dig.
Att sortera bland sina egna konstverk är lättare när man inte gör det regelbundet tycker jag. Då får man lite "avstånd" och har lättare för att slänga. De tre tavlor som står på golvet är hur fina som helst, speciellt den i mitten.

bm.lars.reseblogg sa...

Vi brukar också vara tidiga med lite påskpynt för att hinna njuta av det, men i år blir det inget eftersom vi åker iväg med husbilen på onsdag.
Putsa får jag göra med jämna mellanrum då min pappa började svarva och jobba i mässing och malm som pensionär, så jag har ganska många alster i skåpen och visst blir det fint när de är nyputsade.
Kul med barnbarnskonsert och att Ellen står i startgroparna
Glad Påsk!

Ama de casa sa...

Påsken är så kort så jag ids inte pynta till den, annat är det med julen :-)

Skönt att Ellen är så pålitlig!

Glad Påsk!!!