tisdag 30 augusti 2022

Parchim - Havelberg - Pritzerbe

Dagens resa gick sydöst genom många små byar och städer.

Morgonpromenaden tog vi i Parchim. Där hade apotekaren tagit hem en tub Hirudoidsalva till mitt högerben, som jag fått två ytliga proppar i. Den salvan gick inte uppbringa i hela Norden. Känns bra att ha fått den!

Vägen vi fortsatte söderut från Parchim var på många ställen kantad av äppelträd. Det har vi sett i flera länder i gamla öst. 

Även idag passerade vi genom många alléer och 

på sidorna om vägen var det många stora majsfält. I början större än längre söderut.

Vägen har ofta slingrat runt gärden, men vid Havelberg var det också en backe.

En trevlig stad med många tegelhus, här som på många andra ställen.

Korsvirkeshus finns också ofta i äldre bebyggelse.

Målet för dagens etapp blev efter hand Pritzerbe och ställplatsen där. Såg lite trångt ut, men det var inga bekymmer.

Vi fick en omarkerad plats, den 16:de, då vi bara skulle stå en natt. Här verkar det vara en del som ligger under längre tid. De har även några stugor, samt husbåtar att hyra ut.

Ställplatsen ligger i anslutning till floden Havel. Riktigt mysig.

Vi promenerade ner till hamnen och

där växte några

vackra rosor.

Det finns många gamla hus i olika stilar. Det har funnits hus här sen 1000 år bakåt i tiden!

Många små gator eller gränder. Det känns som om det här är en sommarstad, för en del affärer och restauranger har stängt. 

Den mäktigaste blomman jag sett, var de här hibiskusblommorna, som var bautastora. Jag var tvungen och gå efter ett måttband och mäta. De var 24 cm i diameter! 

Koordinaterna hit till ställplatsen är: N 52° 29' 48,55'' E 12° 27' 5,33'' . Det kostar 15€/natt. Full service ev kan dusch kosta extra. 


4 kommentarer:

Arne L sa...

Havelberg är en fin liten stad som vi varit i.

BP sa...

Vilken udda mix av byggnader. Det syns att de inte byggdes samtidigt och i samma stil. Gillar blandningen.
Hirudoid-salva använder jag också för mitt åderbråck. Köpte en ny tub för några månader sedan. Undrar om man skyller på Kinas nedstängning och/eller kriget i Ukraina att salvan inte går att uppbringa här...

Elisabeth sa...

Tack för kommentarer:
Arne: Havelberg är en trevlig liten stad och det finns många andra som också är det!
BP: Jag har inte fått någon någon förklaring till att salvan inte finns, men jag fick hjälp av en apotekare att söka på alla apotek och han fann inget. Jag fick napp från ett apotek i Danmark, men sen fick jag ett mail att de inte kunde leverera från tidigast januari 2024. Norge och Finland hade heller inget att leverera. Något lurt är det. För egen del är jag glad att det fanns kvar här i Tyskland.

Anonym sa...

Hur är temperaturen?