onsdag 18 januari 2023

Vad som hänt efter nyår

 

Efter nyår blev jag Elisabeth förkyld och hostade, vilket gjorde att vi höll oss hemma. Hostan tog sin tid innan den ville lämna mig.

Hur som blev det så småningom lite stärkande promenader och kameran fick fokus på de vackra Bougainvillea-häckarna, som blommar på nytt.


Det har blåst en del, trots solen. Inför Mölkky 220113 klädde jag mig varmt och tänkte på Hedwig, som gjort den fina slipovern till mig!


Både jag och Lennart fick in några bra träffar, men det hjälpte inte mot Eva, som tog hem segern! Grattis till henne. Senare på kvällen besökte vi Inge och Jürgen, där även Sigrid och Erwin var. Så kul att fräscha upp tyskan igen med berättelser om vad som hänt sen vi sågs senast. Vi hann också stanna till en stund hos Irma och Siggi, som kommit hit från Island. Verkligen kul att träffas!


På lördagen bakade jag några kanelbullar och havrekakor. Jag var riktigt sugen och det var länge sen senast.


Över helgen lugnade vinden ned sig lite och det var mycket folk på området. Det var mer liv och rörelse än på länge. 


När det började skymma tog vi en promenad förbi pariserhjulet! Lite för ljust för att den fina ljussättningen skulle komma till sin rätt.


På söndagen var det en kanonfin himmel när vi var ute på promenad.


På eftermiddagen kom Yvonne och Micke över och vi fikade, innan vi spelade några omgångar Sequence. Vi var rätt jämna, men Yvonne och Lennart tog hem slutsegern. Micke och jag tar revansch nästa gång.


På måndagseftermiddagen var Inge, Jürgen, Erwin och


Sigrid här på fika. En riktigt varm och skön dag. Hibiskusen på vinflaskan gjorde sig fint!


Senare fotade jag en av bananplantorna som började att visa sina fruktämnen.


I går var vi till San Rochas i Meloneras, där jag träffade en Oftalmolog, som kontrollerade mina ögon. Trycket var ok och jag fortsätter med samma droppar som tidigare. Skönt få ett proffs-utlåtande.

På hemvägen fotade jag Nerium. De blommade när vi kom i början på november. Nu är det dags för ny blomning igen!


Idag tog vi apostlahästarna uppför mördarbacken till Sonnenland och sen vidare till El Tablero.
Där hann vi hämta andan och svalka oss i skuggan med var sin kaffe, innan de var dags för mig att att besöka Clinica Margarita och få en porslinskrona på plats igen. Den lossnade förra veckan. Inte nog med det, utan en bit av tanden försvann också.


Vi promenerade sen runt i orten innan det var dags för


menú de dia: Mixed sallad för Lennart och mustig linssoppa för mig.


Sen blev det en mjäll och god lever till oss bägge. Pomme till lever är för mig en ovanlig kombination, men det smakade gott! Därefter blev det chokladmousse. Sen var det helt klart nödvändigt att gå hem.


När vi kom hem hade höljet om bananerna dragit sig tillbaka och nu kunde vi se den kommande klasen!

3 kommentarer:

Hedwig sa...

Underbart att du fick nytta av slipover! Det gläder mig.

Anonym sa...

Så härligt ni har det i ert vinterbonande! Vi blev så trötta på allt slask och gråväder så vi lyckades få tag på en sista-minuten-resa till Teneriffa så nu är vi inte så långt ifrån er…

Elisabeth sa...

Tack för kommentarerna!
Hedwig: Slipovern är både varm och snygg! Perfekt på svala kvällar.
BM o Lars: Hoppas ni hittar lä, så ni inte drabbas av blåsten. Ha dé skönt och njut!