söndag 26 maj 2024

Blir inte alltid som man tänkt sig.

Vi sov gott på ställplatsen i Borgholm. På onsdagsförmiddagen gick vi runt i Borgholm. Vi träffade vännerna Lena och Björn och åt lunch med dem på den italiensk restaurangen Rosmarino. Ett ställe vi kan rekommendera!

Vi lämnade Borgholm och åkte norrut. Hundkexen växte tätt i vägkanten.

Vi svängde ner till Byrums Raukar. Vackert!

Sen hände det! När vi skulle lämna stället, körde vi på en sten och kylaren sprang läck.

Det blev ett ett par timmars väntan på bärgare och sen fick vi åka efter den i stilla mak till Kalmar och Bilskadecenter Sydost. På deras område sov vi inlåsta över natten.

På torsdagsmorgonen beställdes en kylare från Malmö och vi fick låna en personbil för att se oss omkring. Kalmar slott och

stan tittade vi på.

På kvällen blev det en tur runt i industriområdet och till flygplatsen.

På fredagen kom kylaren redan vid åtta-tiden och vi for med lånebilen till Biltema. Där blev det fika och en tids väntan på att något annat skulle öppna.

Det blev ett besök på IKEA. Där åt vi torskrygg till lunch. Mätta for vi åter till verkstaden. Vid 13-tiden fick vi Ellen och

for den röda sträckan norrut.

Vi stannade till i ett regngrått Timmernabben och handlade fisk och skaldjur. Vi for sen vidare

till Påskallaviks ställplats. Det blev en kopp kaffe och sen en promenad till Nötö. Syrenerna blommade fint.

På ett ställe blommade det mycket Trift.

På  återvägen var det fint ljus över småbåtshamnen.

När vi kom tillbaka till ställplatsen var alla platser med el upptagna, 8 st. Koordinaterna hit var: N 57° 9' 51,88''  E 16° 27' 52,02'' Kostnaden 250 kr, som innefattade servicehus med toa och dusch, tvättmaskin etc., tömning av grå- och svartvatten samt dricksvatten. Fanns också platser utan el.

På kvällen åt vi goda smörgåsbakelser från Timmernabbens Rökeri & Fisk.

När vi tog morgonpromenaden på lördagen, var det rejält dimmig. Här har det börjat lätta.

Dimman fällde ut små vattendroppar på tjärblomstren.

När vi passerade hamnen på återvägen hade dimman lättat och Beatrice syntes tydligt igen!

Vi for den gula etappen till Valdemarsviks ställplats. Som tur var bokade vi platsen på fredagskvällen, annars hade vi blivit utan.

På eftermiddagen kom Hedwig och Jippii och hälsade på oss. Vi hade en skön stund tillsammans.

I morse tog vi en skön promenad till badplatsen vid campingen. Så vackert utefter Valdemars-viken

den bit vi följde och ännu längre ut!

Det blev några kort på återvägen också.

Här närmar vi oss ställplatsen och

Ellen. En del husbilar hade redan åkt och andra väntade på att få ta över platsen.

Så for vi den sista gröna etappen på kartan. Passerade Östra Promenaden och prästkrage-ängen i Norrköping på väg hem till Finspång.

Anki sa...

Vilken otur! Skönt att det fixade sig ganska snabbt ändå.
Fina bilder och kul att Hedwig kom på besök. Det finns alltså ställplats även där på den sidan viken numer ... härligt!
Vackert i Östra promenaden nu :)
Välkomna hem!

Birglas sa...

Tur i oturen att det gick fort. Har ni försäkring som täcker detta?

https://husbilochresor.com/ sa...

Ni har haft en händelserik utflytt MEN vädret har vi parerat bra. Vi kom hem till åska och regn. Otur när det är något i vägen, men vad verkstaden jobbade fort. Vi Passerade Östra Promenaden vad olik sig det är men ny ser man de fina husen. såg att man renoverade fasaden på hörnhuset till Nygatan.
Och så allt ogräs eller men bra för insikterna!

Elisabeth sa...

Tack för era kommentarer.
Det var jättefin service från verkstaden i Kalmar. de fixade så vi kunde ta oss hem, men det finns lite ytterligare att göra. Vi ska visa upp Ellen för en verkstad i Norrköping i morgon. Förmodligen blir det arbetet inte förrän till hösten.
Hur som var det en fin resa, förutom en del väntan./Elisabeth

Arne L sa...

Vi vet hur det är när det inte blir som man vill. Vi har kört i tre veckor utan 12V i bilen. Klarat oss med dunkar och 230 från stolpar, kylboxar. Sedan en vecka har vi 12V igen, det dröjde nästan två månader att få ny EBL från Tyskland. Och igår när vi skulle fricampa fick vi inte igång kylen på gasol och var tvungna att hitta en stolpe, på Djulö i Katrineholm. Jag har fixat det idag och nu tar vi det bara lugnt vid Glofshult, fin ställplats på Vikbolandet (ni har ju varit här).

Vilken tur ni hade att dom fick fram en kylare så snabbt. Bra service.