tisdag 27 maj 2014

Seby Läge - Trollskogen

Idag blev det norrut på ön.

I går soligt och varmt. Idag grått, blåsigt och runt 10 grader. Det känns verkligen kallt. Några väderkvarnar vid Lerkaka fotade genom en smutsig bilruta.

En tjej hade full koll på sina vackra hästar, men vi gjorde ändå en vid sväng runt dem.

Här och där kan man se vallmo blomma. Vi gjorde en sväng till Kårehamn, men det blåste så intensivt att vi åkte inåt landet igen.

På några ställen såg vi vild gräslök. De blommorna är också vackra.

När vi kom till Sandviken kurrade det i våra magar, så det passade bra att göra ett stopp vid Skandinaviens största kvarn. Kvarnen är 8 våningar hög och 24 meter mellan vingarna. Kvarnen byggdes 1856 och användes fram till 1950-talet. Nu är det restaurang i bottenvåningen.

Riktigt mysigt. Var rätt tomt när vi kom, men gäster strömmade till varefter.

Vi åt öländska kroppkakor.

Utanför väntade en varm och skön Ellen,

men vi passade på att ta en rundtur i samhället och känna den härliga doften av underbara syrener. Det gällde ju också att röra sig lite, så vi inte skulle komma i paltkoma!

Så fortsatte vi norrut till Tallskogen. Solen kom fram, men blåsten höll i sig. Vi tog en rundtur runt udden. Vraket Swiks finns kvar, men jag tycker det har minskat sen senast jag var här 2008. Båten hamnade på ett sandrev 1926 och stod fast där till 1954, då en stor förde upp det på stranden.

Den här eken finns på vägen upp till norra udden. Man tror den är drygt 900 år.

Det finns många vindpinade, trolska tallar,så "Trollskogen" är ett bra namn.

Någon har roat sig att förstärka det trolska intrycket. Murgrönan klänger uppför tallarna och tar mer eller mindre död på dem.

Jag har längtat till Öland hela våren, men tiden har inte räckt till för att åka dit. För oss välbekanta bilder, efter 27 år semesterfirande på Öland. Kram & Njut

Härliga bilder från ett spännande Öland. Inte visste jag att där fanns så många kvarnar.
Å kroppkakor är ju sååååå goda :-)

Vår husbilsblogg sa...

Vi gjorde också hela Öland i två omgångar förra året. Även i år kommer vi säkerligen att göra en ny vända där. Alltid lika trevligt och bra.

Dessan sa...

Åhh vad fin den där väderkvarnen var. Jag gillar skarpt kvarnar:-)) Måste komma oss dit någon gång o se den.:) Kram