tisdag 30 september 2014

Promenad i Norrköping


Mitt på dagen tog vi en promenad förbi industrilandskapet. Nybyggandet av bostadsrätter fortgår mitt emot Strykjärnet.


Vid Grytgatan har ett nytt hus byggts, där det tidigare låg ett hotellet, som brann för några år sen.


Runt det gamla fängelset, som numera står tomt, lyser höstfärgerna.


Det är grant vid Åbackarna. Fina speglingar i Motala Ström.


Femöresbron och Brostugan var fint solbelysta.


Några rosor blommade fortfarande i örtagården.


En gren på lönnen var vackert röd, medan andra grenar fortfarande var gröna. Naturens under!


Även klockstapeln vid Krematoriet har börjat få en höstskrud.
När vi gått runt Strömmen, smakade det bra med en kopp kaffe vid Skvallertorget, innan vi gick hem.

8 kommentarer:

Anki sa...

Många vackra bilder från vår stad! Känns som en evighet sen jag var där... måste nog ta mig själv i kragen och åka förbi Kullerstakorset som omväxling :)
Åbackarna, Strömmen, Femöresbron... såå vackra platser och spännande med nya byggnader som är på gång.
Ha det gott!

Lennart och hans tankar sa...

Industrilandskapet besökte vi i lördags!
Områdena runt strömmen är vackra!

Kram

Margaretha Lillvik sa...

De här fina bilderna väcker barndomsminnena till liv. Synd att fängelset står tomt, något kunde de väl komma på att använda det till :)

Anonym sa...

Jättefina omgivingar som nu klätt sig i höstskrud!

Matts Torebring sa...

Härliga höstbilder ni delar med er av. Kram

BP sa...

Ja det byggs ju precis överallt! Men det gamla fängelset hoppas jag att man gör t ex ett vandrarhem av. Det gjorde man med Långholmen här i Stockholm.

Ingrid sa...

Så härligt fina bilder från Norrköping. Jag har precis kommenterat i en blogg med bilder från den staden, men det var nog bara i den första bilden jag känner igen mig. Norrköping verkar vara en väldigt vacker stad.
Kram, Ingrid

Anonym sa...

Hej jag heter jesper jag går på Erlaskolan östra i Norrköping. Vi ska skriva en faktatext och skicka in det till en sida som kallas Historypin. Jag skriver om Femöresbron och skulle gärna vilja använda er bild. Jesper.Hansson@erlaskolan.se