tisdag 24 mars 2015

En dag i Skärblacka med mamma


Efter telefonköer till lasarettet och kommunen åkte jag till mamma Asta i Skärblacka. Där träffade jag hennes kontaktperson inom hemtjänstens, samt en elev. Det var ett bra möte. Till lunch tjuvstartade vi våffeldagen en dag för tidigt. Det smakade bra med frasvåfflor och nykokt blåbärssylt och grädde. Mamma hade fått en burk hjortron av sonen och det smakar ju alltid gott!!


På eftermiddagen påskpyntade vi lite grann. Påskkärringen har funnits med så länge jag minns. Det var en väninna till min mormor, Beda Hagel, som sydde dem. Basen är en glasflaska. När jag fotade påskkärringen och björkriset, kom mamma in och sa: "Du ska väl ha kort på bägge påskkärringarna." Så blev det!

På eftermiddagen fick vi det glädjande beskedet att mamma ska få en plats på särskilt boende!! Men när vet vi inte ännu. Den enes död, ger den andra en möjlighet.

5 kommentarer:

BP sa...

Så fint att se din mamma igen på bild. Tycker hon ser verkligen pigg ut och humor har hon ju verkligen. Särskild boende vet jag inte riktigt vad det innebär, men jag hoppas att hon får ta med sig sina egna älskade ägodelar.

Eftersom ni åkte hem så hastigt trodde jag att din mammas dagar var räknade. Är otroligt glad att så inte är fallet!

Anni sa...

Tänk att igår åt vi våfflor och på förmiddagen hade svärmor fått beviljat permanent omsorgsboende! Ska vi köpa trisslotter, du och jag?

Husbilen-Ellen sa...

Mammas hjärta är dåligt och det verkar som hon piggnat till sen vi kom hem. Anni, jag tror absolut att vi köper var sin triss idag! Elisabeth

Kors och Tvärs sa...

Härlig humor din mamma har! Skönt att hon fått plats på boendet, då står det nog inte på förrän det blir flytt av
Kram

JoY sa...

Roligt att din mor har sin humor och vill vara med på bild igen.
Kram