tisdag 31 maj 2016

En skön sommardag


I dag var det ännu varmare än i går. Skogssniglarna har dragit till skogs, men vi hittade en vinbergssnäcka med innehåll!


När ändå blicken var i backen, såg jag de små teveronikorna, skira och blå.


Även en liten fjäril fick jag med på bild, men jag vet inte vad det är för sort. Efter vår promenad har vi haft det skönt i solen. Vid lunchtid drog vi oss in i skuggan av Ellen, för solen brände oss.


I kväll tog vi en promenad tillsammans med Gunnel. Det fanns mycket hjortar i markerna. Hjortarna är skygga, så det blev bara på långt håll jag kunde fota dem. De hör oss väldigt bra på långt håll.


Vi gick till ett gammalt torpställe, där bara ett "nyare" uthus/sommarhus finns kvar. Där drack vi kaffe och åt medhavda smörgåsar.Vad det smakar bra efter en skogspromenad!


Här växer fortfarande äldre väldoftande dubbla narcisser.


På hemvägen gick vi över stora stenhällar klädda med snustorr toppmossa. Det behövs inte bara bi och humlor utan även regn, för att det ska bli några lingon och blåbär.
Vi plockade upp en tom glasflaska, som någon slängt. Det kan innebära katastrof i den här torkan, om solen får lysa genom den en stund.


Vi träffade på ännu en hjortflock, som låg och vilade i kvällssolen. Det dröjde inte många sekunder förrän de stod upp och var redo att springa in i skogen.

Den här turen har Gunnel och jag gjort flera gånger med våra mödrar. Nu finns ingen av dem kvar. Mamma Asta avled idag för ett år sen och Alice den 14 april i år. Tankarna gick förstås till dem bägge.


4 kommentarer:

BP sa...

När jag ser hjortar, rådjur eller älgar så tänker jag endast sadlar på en tallrik måste jag säga - okej, älgkalops går också bra;)

Dessan sa...

Så häftigt att kunna gå i marker där det finns mycket hjortar. Såna ser vi inte så mycket...mest renar och älgar:)) Kram

JoY sa...

Härligt med en sådan promenad bland djur och natur. Otäckt med glas som ligger och skräpar, jag brukar också ta upp när jag ser det.
Kram

Unknown sa...

Härlig tur ni haft, njutit ordentligt i solen.
Ha det gott.