lördag 7 maj 2016

Vår fredag


På förmiddagen hämtade vi vår nya pärla! När jag skulle fota bilen saknade jag min kamera, som jag trodde jag hade med mig. Vi åkte hem, men ingen kamera. Vi tog en ny tur till Zetterblom's och då hade de flyttat på vår tidigare Ford Focus och där på parkeringen låg kameran! I bland ska man ha tur!


Bilen har en del finesser, som vi inte är van vid sedan tidigare. Bl.a. stängs motorn, när man stannar vid stopp eller liknande. Känns inte helt bekvämt när motorn tystnar, men här verkar det som vi stått still 1 min och 11 sek. Borde vara lite miljövänligare, men det är klart att det är ännu miljövänligare att gå.


Sen vi parkerat bilen var det dags för tvättstugan. Inte hade städningen blivit bättre under tiden vi varit borta. Fick som så ofta börja med att städa och tömma filter innan vi började tvätta. Vi har tvättmaskin i lägenheten, men lakan, handdukar och dukar tycker jag alltid är bäst att tvätta här nere, där det finns bra torkrum och inte att förglömma mangelrummet. Nu hade vi ju extra mycket tvätt efter vår resa.


Under tiden tvättmaskinerna gick, tog vi en promenad till restaurang Hantverkaren, men den var stängd. Inte tänkte vi på att det var klämdag! Det blev att ta hand om färdig tvätt och ladda en ny omgång innan vi gick till Selim´s restaurang på Repslagargatan. Där började vi med den goda kikärtssoppan innan vi fortsatte med kötträtter.


Jag valde lammspett, som var riktigt mört och gott!


På vägen hem stannade vi i invandrarbutiken och handlade kikärtor, som ligger i blöt här.


Vi köpte också citroner,


vitlök och


tahina, sesampasta. Det jag hade hemma sedan tidigare var malen spiskummin. Senare på kvällen fick jag en del jobb. Vad gjorde jag?


Sen vi avslutat tvättstugan hann jag iväg till frissan. Skönt att vara tillbaka till sin egen!


Du har förstås gissat vad jag lagade! Det blev några askar med humus. Så gott som pålägg på bröd eller som tillbehör till kött och korv. Det som behövs vid serveringen är en skvätt olivolja. Mums!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att kameran var kvar i gamlebilen, phu! Bilmotor som tycks stanna (ny teknik) hade systerns Volvo hyrbil som jag åkte med i, det hörs/känns märkligt, men förstår det som att motorn går ner i ett slags varvsparläge o någon slags slunga ökar varven igen då man vidrör gas-pedalen. Elektronikens närvaro på nya bilar är omfattande idag ;-/ Lycka till med nya bilen! Visst är det bra med butikerna som har de exotiska ingr. som man längtar efter, tack för tipset att humus som är såå gott går att frysa har ej testat det än :-) Fin, klädsam frissa du fick :-)

Husbilen-Ellen sa...

Jaa, tur hade jag att kameran var kvar på parkeringen och att de inte körde över den då de flyttade på bilen. Jag troratt det kommer bli bra med C3:an. Den känns skön att köra.

JoY sa...

Grattis till nya bilen. Vi har så också på våran "lillbil" att motorn stängs ner, man vänjer sig, det var konstig i början.
Vilken tur med kameran, den vill man inte mista och framför allt bilder som man tagit.
Kram

BP sa...

Ett inlägg helt i min smak! Stort GRATTIS till Cittran! Glöm bara inte att döpa den, då är h*n mera samarbetsvillig framöver;-)

Vi hyrde en VW Polo i Spanien ifjol. Å den hade samma "nymodighet" med att slockna vid t ex trafikljus. Jag blev skitnervös, och i början höll jag kopplingspedalen intryckt bara för att den inte skulle stanna motorn. Sedan vande jag mig.

Maten såg gudomlig ut!

Å vi tvättade också idag och kunde konstatera ungefär samma sak som du. Suck!

Husbilen-Ellen sa...

Ibland ska man verkligen ha tur!

Husbilen-Ellen sa...

En del lär sig aldrig. Jag verkar tillhöra den skaran!

Matts Torebring sa...

Om kameran och datorn är försvunna får jag panik, men vilken tur du hade. Vi har haft minst 20- talet Citroenbilar. De han faktiskt vara ganska knepiga med att välja i menyn. Hyundai bilarna vi har idag, är så barnsligt enkla, som till exempel, att ställa om klocka och connecting iPhone. Ha det gott & Lycka till med nya bilen

Husbilen-Ellen sa...

Lennart har anslutit min mobil, så nu är det handsfree utan headset! Vi har också haft Citroën tidigare, men en något större.