torsdag 29 juni 2017

Senaste dagarna

I tisdags var vi till Vrinnevisjukhuset. Det röda mjuka "gipset" byttes ut. Den här gången blev det ett blått.

På hemvägen gjorde vi en extra sväng och tittade till Ellen och sen åkte vi vidare till Sandviken. Bråviken var lugn och fin. Vi sång inga fartyg, varken stora eller små.

Jag körde tillbaka några meter till Ettans Kök & Hantverkscafé, där vi åt en god lunch.

Det var ett trevligt besök med god husmanskost och en fin utsikt över Bråviken.

Efter maten fortsatte vi bilturen förbi Kolmårdens djurpark, ner till Säter där vi tog färjan över till Skenäs.

Vi gjorde en extra liten tur frän Östra Husby till Högsta, innan jag styrde åter till Norrköping. Kul för oss bägge med lite nya intryck.

I går gjorde jag en inköpsrunda och efter lunchen tog vi en tur till Vasaparken. Det blir nästan en daglig tur dit. Det är i stort sett plant, så det blir bra rullstolsväg.

På kvällen fick vi Sundsvallsbesök av Lennarts kusin Birgitta med maken Göran, samt den nya charmiga familjemedlemmen Isa. Jag smälte direkt för henne.

Det var ett tag sen vi sågs, så det fanns mycket att prata om. Det blev en riktigt trevlig kväll!

I dag gjorde jag en utflykt på egen hand till Söderköping och träffade en tidigare kollega, Elisabet. Vi stämde möte vid Stinsen i Söderköping, där det finns bra parkeringsmöjligheter. Där bjuder också Söderköping på ett trevligt konstverk.

Vi gjorde en heldag i Söderköping och tittade bland annat på båtarna som låg för ankar i Göta kanal, men tittade och på när några båtar slussade.

Vi strosade vidare och tog en paus i den rejäla hammocken i Hagaparken. Den var nygjord för det doftade färskt virke. Framför oss hade vi många fina blommor att titta på.

Senare tog vi en sväng genom rosariet och doftade på rosorna. Det fanns många fina arter, fast en del var redan överblommade.

Sol och vatten är ju en kul kombination. Så länge vi såg, var den här parveln inte speciellt blöt, men chansen fanns, för rätt som det var blev strålarna betydligt högre!

Vi åt mat på Bakfickan. Vi satt på altanen och hade det skönt i solen, men vinden ökade på eftermiddagen.

Vi gjorde en del butiksbesök och så småningom kom vi till Rådhustorget och där blev det ett besök i källaren, där de har otroligt god hemgjord glass. Enligt min mening mycket godare än glassen på Smultronstället.

När glassen var uppäten gjorde vi en tur på Galleri Rådhuset. Där njöt vi av konst, men det blev förstås också ett och annat skratt! De här vävda tavlorna av Ulla Nerman var kul.

De här smala skåpen av Per Lindqvist var vackra konstverk.
Efter det besöket gick vi tillbaka till våra bilar och skiljdes åt efter en jätteskön dag tillsammans!

Det var tre händelserika och vackra sommardagar!

Nu måste jag ha missat något, att Lennart åker i rullstol? Trodde han gick med kryckor fortfarande. Hur läker det, bra hoppas jag?
Visst är Söderköping en trevlig liten ort att besöka. Kan hålla med dig när det gäller glassen. Vi frågade en ortsinvånare en gång när vi var där ang glass. Han sa att den bästa glassen var just i "källaren" för dom gjorde sin glass själva. Smultronställets glass var GB-glass, sa han. Däremot gör Smultronstället så mycket roligt med sin glass i de enormt stora glasen som är som stora vaser hahaha.
Krya på dig Lennart
Kram till er båda

Du/ni gjorde det absolut bästa av de få soliga dagar som den här sommaren har bjudit på hittills!!! Bra jobbat där!

Söderköping verkar vara en otroligt mysig och vacker stad tycker jag, å konstverket är ju bara såååååå läckert.

Å när jag ser Lennart tänker jag konstigt nog på Zlatan, som är lika hemlighetsfull som du;-) Hur länge får Lennart gå/rulla gipsat? När kan han börja rehab osv. Ja du ser, din man går/rullar i Zlatans fotspår;-)

Lennart och hans tankar sa...

Välkända trakter!

Anki sa...

Tre trevliga dagar med mysiga utflykter till kända omgivningar! Måste nog ta en tur till Söderköping snart igen ... såå fint där! Ettans kök har vi varit vid - verkligen ett trevligt ställe ... liksom Bakfickan i Söderköping :)
Ha det gott!

Så mycket trevlig ni hunnit med! Den där lilla Isa förstår jag mer än väl att du föll för. Hon ser så himla snäll och gullig ut.
Det var ett häftigt konstverk i Söderköping!
Ha en skön helg!

Lennart kan ha kryckor kortare sträckor, men får absolut inte sätta ner höger fot, därav rullstolen. Helst ska han ha foten i högläge. Först om 3, fem veckor vet vi något om läkningen. Först då ska han röntga foten på nytt. Vi hoppas förstås på att det läker bra, men det var mycket komplicerat.
Smultronstället gör fina uppläggningar med vanlig paketglass, men med bra marknadsföring. Den andra glassen är otroligt god men du får den i strut eller bägare.

Vi har tagit tillvara på de fina dagarna med besök och utflykter. Söderköping är en jättetrevlig liten stad, åtminstone på sommaren. Lennart måste åtminstone ha gipsat ytterligare 3,5 veckor, men förmodligen längre. Det var ett komplicerat brott. Fotboll får dröja för hans del.

Å vackra sådana!

Det är tur vi bor i ett fint landskap, så vi har nära till utflyktsmålen!

Isa kan nog få vem som att smälta som smör i solsken.
Söderköping är en trevlig gammal stad, åtminstone på sommaren. En del av de äldre kvarteren påminner lite om Visby med stockrosor och vanliga rosor vid husen.
Ha dé gott! Kramar

Stackars Lennart som inte kan röra sig naturligt, bland allt det vackra och trevliga i Sverige nu. Bödakramar

Ojoj då vilken runda ni med friska ben hann med tack för bildkavalkaden! Hälsa blågipsade Lennart!

Vi tackar för Bödakramarna. En tid till får Lennart njuta på distans.

Elisabet och jag hade en fin dag i Söderköping. Lennart hälsar tillbaka!